vrouwelijke componisten Women Composers wereldpremière | news vrouwelijke componisten | women composers

Holland Festival - highlights

Bay of Bisons (Nederlandse première) het nieuwe cello concerto van Kate Moore kwam tot stand tijdens het wandelproject A Beautiful Path. Dit project gaat over openlucht componeren en het creatieve proces. Het overkoepelende werk Ossenlied is het podium waarop het creatieve proces zelf een voorstelling wordt. Met andere woorden, het componeren van dit werk was als een voorstelling. Bay of Bisons is geschreven voor de meesterlijke cellist Abel Selacoe. Het werk is geïnspireerd door de unieke omgeving van mijn langeafstandswandeling The Ox Way en door de culturele geschiedenis van deze route, in het bijzonder het Romeinse en pre-Romeinse verleden. Bay of Bisons fluistert de echo’s van Keltische voorouders alsof de grond zelf liederen zingt over vervlogen tijden en verloren verhalen. Dit werk is iIn opdracht van NTR ZaterdagMatinee, Holland Festival en Ensemble Resonanz gecomponeerd.
Vooraf aan dit concert (13.40 uur Spiegelzaal Concertgebouw) gaat Frederike Berntsen in gesprek met Kate Moore. Daarnaast klinkt de wereldpremière van Stadslied voor Amsterdam - Growing against the Wind van Kate Moore, uitgevoerd door het VU Kamerkoor. Moore, Stadscomponist van Amsterdam, schreef het werk in opdracht van de Dag van de Componist.
zaterdag 14 juni - 14.15 | Concertgebouw Amsterdam

Otemba – Daring Women is een muziektheatervoorstelling ter gelegenheid van Amsterdam 750, gecomponeerd door Misato Mochizuki. De voorstelling is gebaseerd op het schilderij Portret van Pieter Cnoll, Cornelia van Nijenrode, hun twee dochters Catharina en Hester, de tot slaaf gemaakte Surapati en een tot slaaf gemaakte vrouw (Batavia, 1665) van Jacob Coeman, dat in het Rijksmuseum hangt. In Otemba – Daring Women stapt Cornelia uit het schilderij en gaat in gesprek met de restaurator over koloniale verhoudingen, de vrouwelijke blik en autonomie.
Otemba (ontembaar) is niet alleen de titel van de voorstelling, maar ook één van de meer dan honderdzestig woorden die het Japans heeft ontleend aan het Nederlands. Het verwijst naar opstandige vrouwen die zich niet onderwerpen en hun eigen gang gaan.
Het libretto is van Janine Brogt en de voorstelling wordt geregisseerd door Jan van den Berg. De hoofdrollen worden vertolkt door solisten Ryoko Aoki, Bernadeta Astari en Michael Wilmering.
19-20-21 juni 2025 - 20.30 | Muziekgebouw aan het IJ

Ring of Our Time
In deze groots opgezette, interculturele opera komen maar liefst veertig kunstenaars uit Nigeria, Irak, Indonesië, Mexico en Noord-Europa samen. In deze opera versmelten mythen, muziekstijlen en instrumenten uit als deze landen.
Het resultaat is een episch en ecologisch verhaal waarin mythen, rituelen en muziek uit vijf wereldbeschavingen in een magische ontmoeting samensmelten. Ring of Our Time is niet alleen een artistiek spektakel, maar ook een krachtig pleidooi voor verbinding in een tijd van wereldwijde verandering.
Met haar World Opera Lab organiseerde regisseur Miranda Lakerveld de afgelopen jaren over de hele wereld workshops met plaatselijke componisten, zangers, musici en dansers. Ring of Our Time is het resultaat van deze artistieke uitwisselingen over cultureel erfgoed en het mondiale gebruik van natuurlijke grondstoffen.
24-25 juni 2025 | ITA (wereldpremière)
De veertig kunstenaars, afkomstig uit vier continenten, ontmoeten elkaar nu voor het eerst in Amsterdam. Samen voeren zij in ITA, dicht op het publiek, Ring of Our Time uit.

Claudia Castellucci (Cesena, 1958) creëert een tableau vivant over (het gebaar van) bedelen. Ze liet zich hiervoor inspireren door de schilderijen van Bartolomé Esteban Murillo. Een meester van de beeldpoëzie uit het Spanje van de zeventiende eeuw. Murillo, bekend om zijn portretten van jonge bedelaars – hij was zelf ooit ook bedelaar – legde de basis voor een genre dat later breed werd geïmiteerd. Goedkope reproducties werden populair en ontsloten een kunstvorm die voorheen vooral de elite bediende.
Castellucci’s werk, dat elementen van dans, theater en visuele kunst combineert, speelt met de spanning tussen stilstand en beweging, tussen geven en ontvangen. In Murillo onderzoekt Castellucci de kracht en geladenheid van het bedelgebaar.
26-28 juni 2025 in Welcome to Asbestos Hall

nieuw werk: Rieteke Hölscher

In het programma Écoutez tous! zingt het Utrechtse Kamerkoor NEXT o.l.v. Fokko Oldenhuis muziek van de middeleeuwen tot nu, over schepping en verwoesting, over begin en eind, over aanklacht en genade. Waar in het gloednieuwe werk getiteld Chorus of Invisible Angels van Rieteke Hölscher de schepping en de val van de mens door engelen wordt bezongen, klinkt in het imposante Elégie pour les villes détruites van Ton de Leeuw de Bijbelse verwoesting van Jeruzalem en het vergelijkbaar tragische lot van steden als Berlijn, Nagasaki en Rotterdam. Tijdloze gregoriaanse melodieën, inspiratiebron voor componisten als de Nederlandse Maurice Pirenne en naamgenoot Duruflé, duiken overal in het programma op en verbinden aloude visies aan nieuwe, meerstemmige toekomstbeelden.
14 jun 2025, 20:15 uur, Pieterskerk Utrecht, Pieterskerkhof 5, 3512 JR Utrecht
13 jun 2025, 20:00 uur, Grote Kerk Den Bosch, Kerkstraat 20, 5211 KG 's-Hertogenbosch
18 mei 2025, 15:30 uur, Kerk Ruinerwold, Blijdenstein 3, 7961 LH Ruinerwold
Meer hier>>

nieuw werk: Kate Moore

Op woensdag 9 april brengt Sydney Symphony Orchestra de wereldpremière van Blue Light Sphere van Kate Moore. En daarna klinkt het werk nog op 10, 11 en 12 april.
Blue Light Sphere is geschreven voor het Sydney Symphony Orchestra en mogelijk gemaakt door het 50 Fanfares Project. Dit initiatief van het Sydney Symphony Orchestra wil de toekomst van Australische muziek stimuleren en maakt 50 nieuwe composities mogelijk.
muziek als luminescentie / die de huid aanraakt / een groots koor van aanwezigheid / een lied / een bron / van de grond naar het universum.
wo 9 – za 12 april / Sydney Opera House
Kate Moore, Blue Light Sphere
Sydney Symphony Orchestra o.l.v. Lawrence Renes

nieuw werk: Unsuk Chin

Op woensdag 26 maart speelt het Concertgebouworkest onder leiding van Klaus Mäkelä de wereldpremière van Spiri III:
Sacred Ritual
in Het Concertgebouw in Amsterdam. Spiri III is het sluitstuk van de Spiri-trilogie van Seung-Won Oh.
In Spiri III: Sacred Ritual wordt het vluchtige karakter van het menselijk leven op een hoger niveau geplaatst. ‘In plaats van het beeld van de bloem die bloeit en verwelkt te zien als iets tijdelijks, kunnen we deze minieme gebeurtenis beschouwen als het begin van een eeuwigdurende cyclus die niet door mensen kan worden gemeten of echt kan worden ervaren.’
Spiri III is geschreven in opdracht van het Concertgebouworkest. Na de wereldpremière klinkt het nog twee avonden in Amsterdam. Daarna neemt het Concertgebouworkest Spiri III mee op tournee naar de Musikverein in Wenen en de Elbphilharmonie in Hamburg.
26, 27, 28 maart 2025 - Het Concertgebouw, Amsterdam
30 maart 2025 - Musikverein, Wenen (AT)
1 april 2025 - Elbphilharmonie, Hamburg (DE)

Calliope Tsoupaki - World Premiere: Another Day

Spooky moments, misty harmonies, haunting melodies and intense walls of sound evoke feelings of loss, but even more so, the ecstatic desire to embrace life, to be intoxicated by every moment that each day brings. Calliope Tsoupaki wrote her new work Another Day for the Royal Concertgebouw Orchestra and in celebration of the 750th birthday of the City of Amsterdam. The piece was inspired as a response to a new poignant and richly imaged poem entitled Elke dag nieuw begon by the Amsterdam poet Anneke Brassinga, especially written for the occasion and she will recite it during the concerts.
6 - 7 March 2025 - 20.15 - Concertgebouw Amsterdam
8 March 2025 14.15 (with live broadcast from the Concertgebouw)

Marion von Tilzer - World Premiere: Atlantis and Other Utopias

An evening concert with new music by Marion von Tilzer, combined with an exhibition of paintings about Atlantis by Maryleen Schiltkamp.
The LiveART Foundation initiates this evening-filling program Atlantis and Other Utopias, a multidisciplinary project based on the series ‘Atlantis’ and ‘From the New World’ paintings by visual artist Maryleen Schiltkamp. The event will include specially composed music by composer/pianist Marion von Tilzer in combination with video projections by Studio de Maan, which connects music and images as an artistic unity. Von Tilzer’s new composition and several other pieces are performed by the Amstel Saxophone Quartet, percussionist Jacobus Thiele and the composer herself on the piano. Schiltkamp’s paintings, which formed the starting point for the project, will be exhibited during the event.
1 December 2024 - 19.30 - Posthoornkerk Amsterdam

Renske Vrolijk - wereldpremière

Op 3 november gaat De neus van Renske Vrolijk in wereldpremière in Het Concertgebouw. De neus is een kinderconcert vol leugens, geschreven in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest. Een voorstelling over een groot probleem door een kleine neus, over eerlijkheid, over hoe het is om anders te zijn… én over vriendschap.
In samenwerking met regisseuse Caecilia Thunnissen, musici van het Koninklijk Concertgebouworkest, actrice Hannah Boer en librettiste Sanne Schuhmacher, brengt Vrolijk een ontroerende en humoristische productie.
zondag 3 november 2024 - 13.00 + 15.30 uur | Het Concertgebouw, Amsterdam

Rozalie Hirs - world premiere

Ensemble Klang speelt de wereldpremière van het nieuwe werk charms, symmetries (2024) van Rozalie Hirs in De Link, Tilburg. charms, symmetries (2024) is een nieuwe compositie voor saxofoons (sopraansaxofoon, 2 altsaxofoons, tenorsaxofoon, baritonsaxofoon in diverse combinaties), trombone, vibrafoon, piano en elektrische (bas)gitaar, die Rozalie Hirs maakte in opdracht van Ensemble Klang. In Memoriam Louis Andriessen (1939-2021).
15 oktober 2024 - 20.00 uur | De Link in Tilburg
16 oktober 2024 - 20.15 uur | De Nieuwe Kerk in Den Haag

Tansy Davies - wereldpremière

De Britse componist Tansy Davies schreef in opdracht van Asko|Schönberg Canopies of Liquid Light, waarin ze verbanden tussen het ondermaanse en de onzichtbare krachten van de kosmos een muzikale vorm geeft. Onderlinge verbondenheid van mensen met hun omgeving is een van de thema’s in het werk van Davies.
donderdag 18 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ
met inleiding vooraf om 19.15 uur

Karmit Fadael - wereldpremière

Karmit Fadael omschrijft zichzelf als ‘emotioneel, koppig, rationeel maar ook kalm’, en zegt erbij dat je die eigenschappen terug kunt horen in haar muziek. In haar orkestwerken valt ook telkens een etherische klankschoonheid op. Zij maakte afgelopen jaren indruk met haar voldragen, oorspronkelijke muziek. Nu heeft ze een nieuw vioolconcert geschreven voor de avontuurlijke violist Pieter van Loenen én het Noord Nederlands Orkest. De titel: Mimesis.
donderdag 11 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ (ook live te horen via NPO Klassiek)
met inleiding vooraf om 19.15 uur

Mathilde Wantenaar - première

In opdracht van AVRO/TROS schreef Mathilde Wantenaar een Ballade voor het Radio Filharmonisch. ‘Als je reist gaat er een nieuwe wereld voor je open; zo is het ook als je de concertzaal binnenstapt’, aldus Malthilde Wantenaar. Dit concert wordt ook live uitgezonden op NPO Klassiek.
8 maart 2024 TivoliVredenburg - Utrecht | 20.15

Calliope Tsoupaki - World Premiere: Falling

Calliope Tsoupaki, één van de meest succesvolle componisten van onze tijd en tot 2021 Componist des Vaderlands, schrijft in opdracht van Phion een nieuw orkestwerk.
Falling is geschreven voor een symfonieorkest met een traditionele bezetting. De klank van het orkest is door de eeuwen heen steeds veranderd. Het orkest in de tijd van Mozart is een ander orkest dan in de laatromantiek. Veel componisten in de twintigste eeuw hebben het orkest radicaal anders laten klinken. Calliope Tsoupaki vraagt zich af hoe het orkest nú zou moeten klinken. Door haar eigen idioom te combineren met de klank van het traditionele repertoire creëert Tsoupaki een nieuwe en tegelijkertijd herkenbare orkestklank.
Tournee van Phion (orkest va Gelderland en Overijssel) van 8 t/m 17 maart 2024

Rozalie Hirs - wereldpremière

Op 16 december brengt de NTR Zaterdagmatinee een hommage aan de 100 jaar geleden geboren György Ligeti. Het nieuwe orkestwerk bron (2023) van Rozalie Hirs klinkt naast Ligeti's veelgeprezen Vioolconcert en het historische Atmosphères. De klankwereld van bron is dromerig en weelderig en ze zet het orkest in als één klanklichaam; "the orchestra is 'breathing' as one large organism" schrijft Hirs in haar partituur. Het Radio Filharmonisch orkest wordt geleid door dirigente Elena Schwarz die alom wordt bewonderd om haar pleidooi voor nieuwe muziek.
zaterdag 16 december 2023 - 14.30 | Concertgebouw Amsterdam

Kika Sprangers – November Music

Saxofonist en componiste Kika Sprangers krijgt lof voor "haar filmische totaalgeluid op een weids klankcanvas." Zij schrijft graag "caleidoscopische, technicolor-composities" waar ze zich voor haar jazz ook laat inspireren door Ravel en Pärt. Tijdens het festival November Music gaat een gloednieuw stuk in première. Zij treedt op met de kernleden van haar eigen kwintet: slagwerker Willem Romers, bassist William Barrett, toetsenist Koen Schalkwijk en zangeres Anna Serierse. Bovendien nodigt zij 8 extra musici uit, waaronder harpist Remy van Kesteren en ook topmusici als hoornist Morris Kliphuis (Kapok), rietblazer Mete Erker (Estafest), trompettist Alistair Payne (AM.OK) en fluitist Ketija Ringa Karahona.
5 november 2023 – Den Bosch: Verkadefabriek, 20:45 uur

Calliope Tsoupaki - wereldpremière

Tijdens de onthulling op vrijdag 6 oktober van Het Grote Venster van Fiona Tan, is ook de wereldpremière van Ver Aeternum (eeuwige lente) van Calliope Tsoupaki. Het Van Hagerbeer/Schnitger-orgel in de Grote Kerk van Alkmaar speelt een hoofdrol in deze compositie, samen met de cello, altviool en fluit.
Het is uitdrukkelijk de bedoeling om Calliope Tsoupaki's Ver Aeternum elk jaar op 8 oktober uit te voeren in de Grote Kerk, tijdens de viering van het Alkmaars Ontzet. Het kunstwerk en de compositie zullen nog eeuwenlang te zien zijn en de wereld herinneren aan het belang van dit historische wapenfeit.
Alkmaar was de eerste Nederlandse stad die zichzelf bevrijdde van het Spaanse bezettingsleger tijdens de Tachtigjarige Oorlog. De uitdrukking "Van Alkmaar de Victorie" werd bekend onder de Nederlandse bevolking om deze historische gebeurtenis te herdenken. Op 6 oktober 2023 zal in de Grote Kerk van Alkmaar het hoogste glas-in-loodraam van Europa te zien zijn, met een hoogte van 23 meter en een breedte van 6 meter. Beeldend kunstenaar en filmmaker Fiona Tan ontwierp het Grote Raam om de 450e verjaardag van het Alkmaars Ontzet te herdenken.
Lees meer hier>>

Calliope Tsoupaki - wereldpremière

Met het Groot Omroepkoor, het Radio Philharmonisch Orkest en vocale solisten luidt chef-dirigent Karina Canellakis het nieuwe seizoen van het AVROTROS Vrijdagconcert in met o.a de wereldpremière van AURORA, een opdrachtcompositie van Calliope Tsoupaki. Er zit geen verhaal in AURORA. Alleen namen, de namen van boten die vluchtelingen redden in de Middellandse Zee en de namen van sterren en sterrenbeelden als allegorie voor de duisternis en de nachtelijke hemel.
"Misschien zouden we de hemel hebben gehaald" is een zin van een overlevende van de dodelijke reis, die ik las in een artikel over het redden van vluchtelingen in de Middellandse Zee.
Toen mij werd gevraagd om na te denken over de thematische associatie van "Wanderlust" met deze compositie, waarmee het vrijdagconcertseizoen 2023-2024 wordt geopend, kon ik alleen maar denken aan het andere gezicht van een reis, ik kon alleen maar denken aan de nacht in de zee, aan het dromen van een nieuw leven, aan het sterven ervoor. "Wanderlust': de drang om weg te gaan, te zwerven, het verlangen om te bewegen, het hier en nu los te laten, te reizen, op zoek te gaan naar een fantasie, een onbekende wereld, op weg te gaan naar een nieuw, ander leven …
", Calliope Tsoupaki
15 September 2023 - Tivoli Vredenburg, Utrecht - 20:15 (ook live te horen op NPO KLASSIEK)

Seung-Won Oh wereldpremière Modular 4 for Fourteen

Het nieuwste werk uit de Modular-serie van Seung-Won Oh gaat in première op 4 juni. Na drie kleine werken voor kamerensemble, is Modular 4 for Fourteen een wat groter ensemblewerk voor blazers, percussie, gitaar en piano. Deze compositie weerspiegelt de sterke identiteit van Orkest De Ereprijs en is gecomponeerd voor drie groepen in het orkest: twee gelijkluidende kwintetten (groep 1 en groep 2) belichamen een persoonlijke en muzikale kijk op de relatie tussen een object en zijn schaduw. Groep 3 blijft standvastig in drone-achtig ostinato dat een verre verbinding vormt met de andere groepen. Tegen het einde van de tijdreis verwisselen groep 1 en groep 2 hun posities, waardoor de vraag rijst wat het uiteindelijke object en de ware schaduw zijn. Zijn ze absoluut of relatief?
4 juni - Museum Arnhem - 14.00 uur

Kate Moore - wereldpremière ISABELLA

De Italiaanse Isabella di Morra (1520 - 1546) is de hoofdrolspeelster in het nieuwste werk van componiste Kate Moore. Slechts dertien gedichten van Di Morra zijn overgeleverd, maar daarin loopt ze vooruit op de romantiek én het feminisme. Kate Moore wekt de tragische Isabella di Morra tot leven in een meeslepend concert voor barokharp, mezzosopraan, countertenor, koor en groot ensemble. Moore schrijft lyrische, melodische muziek die je bijblijft.
1 juni 2023 - 20.15 - Muziekgebouw aan het IJ

Annelies Van Parys - wereldpremière


Annelies Van Parys schreef nieuwe muziek en arrangeerde aria’s uit het klassieke operette-repertoire voor de nieuwe operette Boze Bejaarden. Deze operette verscheen afgelopen najaar als podcast in acht delen en wordt op 26 mei tijdens het O Festival in Rotterdam in première gebracht door het HERMESensemble, Volksopera en Wunderbaum. Het verhaal speelt zich af in een verzorgingstehuis ten tijde van de Covid-pandemie. Een bewoonster heeft een relatie met haar masseur, wat de afgunst van de medebewoners opwekt. Uiteindelijk wordt de masseur de toegang tot het gebouw ontzegt en escaleert de situatie. De operette gaat over ouderen in het algemeen en hoe de samenleving hen ziet en waardeert. Het stuk is geschreven voor piano, altviool, klarinet, percussie, acteurs en zangers. Het concept en de arrangementen zijn bedacht door Stijn Saveniers; het libretto is van de hand van Gaea Schoeters en Annelies Verbeke.
26 mei 2023 - O. Festival Rotterdam

Annelies Van Parys - PREY

Annelies Van Parys heeft de opdracht gekregen om opnieuw een omvangrijk muziekdrama te schrijven. Deze keer het Klarafestival dat om een nieuw werk verzocht.
Op 25 maart 2023 gaat PREY in première, uitgevoerd door het Ictus Ensemble, actrice Katelijne Damen en danseres en choreografe Mooni van Tichel.
Het libretto door ekstschrijvers Kris Verdonck en Kristof van Baarle en is gebaseerd op het werk van de Australische ecofeministe Val Plumwood, In 1985 werd zij aangevallen door een krokodil tijdens een kanotrip. Ze werd driemaal gebeten en onder water gesleurd, maar overleefde de aanval niettemin.
Twee ideeën staan hierbij centraal: ten eerste is de mens, zoals elk ander dier, onderdeel van de voedselketen, ook al zijn we ons daar niet van bewust. Ten tweede is het klassieke verhaal, waarin met name witte mannelijke helden de hoofdrol spelen, als representatie van de werkelijkheid volgens Plumwood niet houdbaar en moeten we op zoek naar een nieuw narratief waarbij de mens de natuur beter leert te begrijpen. Het drama is geschreven in de vorm van het traditionele Japanse Noh-theater waarin een verhaal drie keer herhaald wordt vanuit verschillende perspectieven. In PREY staat in het eerste deel de actrice centraal, in het tweede deel de sopraan en in het derde deel de danseres. Van Parys componeerde voor een bijzondere bezetting van elektrische gitaar, dwarsfluit, percussie en altviool.
Kaai Theater - Brussel - 25 & 26 maart 2023 - 20.00 u
Theater Rotterdam - 31 maart 2023 - 20.00u

Meriç Artaç.

Zaterdag 18 februari speelt het Nederlands Kamerorkest de première van Overture to the Sun van de componiste Meriç Artaç. Zij baseert haar nieuwe orkestwerk op Kazuo Ishiguro's roman Klara and the Sun. Verhalen met complexe karakters inspireren haar, niet alleen voor muziektheater, maar ook voor instrumentaal werk. Als zij zich personages voorstelt, beginnen de ideeën voor muziek te stromen.
Lees meer over Meriç Artaç hier>>
Concertgebouw Amsterdam - 18 februari om 20.15
Concertgebouw Amsterdam - 19 februari om 14.15

Anne Clyne - Weathered

Anna Clyne schreef een gloednieuw klarinetconcert voor Concertgebouw artist-in-residence Martin Fröst. van De veelzijdige Brits-Amerikaanse is de laatste jaren een van de meest uitgevoerde componisten ter wereld. Ze staat bekend om lyrische en melodieuze werken met een grote emotionele zeggingskracht, al kan ze regelmatig ook ook speels en energiek uit de hoek. Weathered is een werk van vijf korte delen, vernoemed naar vijf elementen (metaal, hout, etc..) - zelf zegt Anna: "misschien vind je hete ene deel mooi en het volgende niet en dat is helemaal prima." Met het Concertgebouworkest olv Jaap van Zweden.
5,6 & 8 januari 2023 - Concertgebouw, Amsterdam

Rozalie Hirs - avatar

4 en 5 november 2022 om 20:15 uur spelen philharmonie zuidnederland en Duncan Ward (dirigent) het nieuwe orkestwerk avatar (2022) door Rozalie Hirs, gecomponeerd in opdracht van philharmonie zuidnederland. De compositie is opgedragen aan de nagedachtenis van Louise Farrenc. Ook speelt het orkest werken van Farrenc en Beethoven.
5 november 2022 - Muziekgebouw Eindhoven - 20.15 uur
4 november 2022 - Schouwburg - Tilburg - 20.30 uur

Jennifer Walshe - wereldpremière

Componiste Jennifer Walshe heeft zelf van jongs af aan een fascinatie voor de rode planeet Mars. Haar nieuwe multimediale werk MARS I verhaalt over het verlaten van de aarde. Twee vrouwelijke astronauten beginnen aan een missie naar Mars, een reis van vijf maanden. Naarmate hun ruimteschip zich verder van de aarde verwijdert, zijn de twee vrouwen steeds meer op zichzelf aangewezen. Welkom in ruimtevaartcentrum Walshe.
uitvoerenden:
Zang: Juliet Fraser en Elaine Mitchener
Klangforum Wien olv Delyana Lazarova
Muziekgebouw aan het IJ - Amsterdam | 19 mei 2022 - 20.15 uur

Annelies Van Parys- wereldpremière

Dirigente Kristiina Poska debuteert bij het Concertgebouworkest met Beethovens Eroica, Mendelssohns Vioolconcert én het nieuwste orkestwerk van Annelies Van Parys, geschreven in opdracht van het Concertgebouworkest.
Annelies Van Parys eert met haar Eco... del vuoto haar vroegere leraar Luc Brewaeys waarbij ze de uitdaging aanging om zijn onafgewerkte schets voor het Concertgebouworkest te integreren in deze hommage. Met haar overrompelende stijl is Van Parys een volstrekt originele stem binnen de hedendaagse muziek.
Concertgebouw - Amsterdam | 25 maart 2022 - 20.15 uur
Concertgebouw - Amsterdam | 27 maart 2022 - 14.15 uur

Seung-Won Oh - wereldpremière

De wereldpremière of YeonDo, (Bosch Requiem) for Contralto, Choir, Percussion quartet and Chamber Orchestra 2021 van Seung-Won Oh vond plaats op 14 november jl in Den Bosch. Haar Bosch Requiem was het slot concert van November Music 2021 en is te zien nogmaals in Amsterdam in het Muziekgebouw aan het IJ.
Met haar weidse muziekritueel YeonDo werpt Seung-Won Oh nieuw licht op de aloude Koreaanse katholieke kerktraditie. Imponerende slagwerkpartijen, meditatieve strijkpassages en hemelse stemmen smelten samen tot een spiritueel momentum. Met Cappella Pratensis, New European Ensemble en Helena Rasker.
18 november 2021 - Muziekgebouw aan het IJ - 20.15

Calliope Tsoupaki - November Music

In opdracht van het Asko|Schönberg schreef Calliope Tsoupaki Odysseus. Het is een dialoog tussen beweging en beeld, waarmee de componiste en Awoiska van der Molen (beeldend kunstenaar/fotografe) ons confronteren met de consequenties van ons menselijk handelen, in het hier en nu. Projectie van fotografische beelden, gemaakt op Griekse grond, versterken de muzikale emoties. Tsoupaki gebruikt de virtuositeit en muzikaliteit van de musici van Asko|Schönberg om de beweging en spanning van dit epos te verklanken en een muzikale dramatiek mee te geven. Het nergens stil kunnen staan – de voortdurende tegenwind – zorgt voor een dynamische muzikale vorm met constante verandering.
De wereldpremière vind plaats tijdens November Music:
10 november 2021 - Verkadefabriek | 19.00 uur
De dag daarop te zien in Amsterdam:
11 november 2021- Muziekgebouw aan het IJ | 20.15 uur

Wereldpremière laatste stuk als Componist des Vaderlands voor Dutch Double Bass Festival

Calliope Tsoupaki componeerde haar laatste stuk als Componist des Vaderlands voor het Dutch Double Bass Festival.
De bassisten van het Nederlands Philharmonisch Orkest spelen samen met de internationale stersolist Božo Paradžik op het Dutch Double Bass Festival de wereldpremière van Neverending.
Tsoupaki vindt het geweldig om een omvangrijke compositie voor de contrabas te schrijven: Ik vind de klank van het instrument net zo mooi als die van de cello, misschien zelfs iets mooier, omdat het solistische register van de contrabas net iets zangeriger en diepgaander is. De contrabas glijdt moeilijker omhoog, maar dat geeft juist een enorme dikte in de klank. Ik vind het zonde dat de solistische klank van de contrabas nog te weinig ontwikkeld is, zowel vanuit de kant van de speler als de kant van de componisten. Daar wil ik met dit stuk verandering in brengen.
Met: Nederlands Philharmonisch Orkest en solist Božo Paradžik
Dutch Double Bass Festival - zaterdag 30 oktober 2021, 21.00 uur | Theater Zuidplein, Rotterdam
Herhaling: zondag 31 oktober 2021, 15.00 uur | NedPhO-Koepel, Amsterdam
Het concert wordt zondag 31 oktober om 20.00 uur uitgezonden op NPO Radio 4

Meriç Artaç - world premiere

Calliope Tsoupaki - world premiere

The world premiere performance of Calliope Tsoupaki’s Capodistrias – Monodrama of a secret life by the Greek National Opera takes place on October 1, 2021. This production, part of a tribute to the 2021 bicentennial of the Greek Revolution, is made possible by a grant from the Stavros Niarchos Foundation (SNF).
Τhe unrequited love between the first governor of the modern Greek State, Ioannis Capodistrias, and Roxandra Sturdza, the lady-in-waiting of the Empress of Russia, serves as subject to the new monodrama by composer Calliope Tsoupaki.
Read all about it here!

Christina Viola Oorebeek - wereldpremière

Het Grachtenfestival, Gaudeamus Muziekweek en November music bundelen hun krachten! Via een zogenaamde 'Call for Works' werden jonge componisten uitgenodigd een schets te schrijven voor het avontuurlijke Duo Ebano, dat bestaat uit Marco Danesi (klarinet) en Paolo Gorini (piano). Duo Ebano is bepaald geen alledaags piano/klarinet-duo: zo verwisselt Gorini regelmatig zijn piano voor een per MIDI-aangedreven seaboard en werkt en experimenteert het duo nauw samen met avontuurlijke jonge componisten. En al is zij niet meer piepjong, staat Christina Viola Oorebeek op het programma met de wereldpremière van Book of Samples I 1.zero in / 2. zero out (for Bb Clarinet, Bass Clarinet, Piano, partially live-prepared and pre-prepared Piano, Fixed-Media
maandag 16 august - 16.00 uur - De Duif, Amsterdam

New Opera: Errollyn Wallen

The story of Dido and Aeneas didn’t end with Dido’s death. Errollyn Wallen takes the story forward, interweaving a full performance of Purcell’s great tragedy with her imaginative new partner-piece. The title: Dido's Ghost

‘Remember me, but ah! Forget my fate' sings Dido at the end of Purcell’s opera. But life isn’t quite as easy as that, and some memories have a destiny of their own.
Set several years after the Carthaginian queen’s death, Dido’s Ghost finds Dido’s sister Anna abandoned on the shores of Aeneas’s new kingdom, igniting a murderous
jealously in Aeneas’s wife Lavinia – and as events play out, its characters confront a past that refuses to fade.

Errollyn Wallen’s new opera, based on a tale by Roman poet Ovid, embraces and complements Purcell’s original, which is performed in its entirety as the centrepiece of a drama that is both old and new. Performed by the period instruments of the Dunedin Consort and live-streamed from our Hall, past blurs into present and
memory becomes emotion in this ambitious and poignant new commission.
Join the online performance on Sunday June 6, 2021 at 20:00 LIVE from the Barbican in London!

Calliope Tsoupaki - world premiere

The orchestral version of Calliope Tsoupaki’s Thin Air will receive its world premiere in the Amsterdam Concertgebouw on Sunday, April 25th at 11.00.
Thin Air is an ode to compassion and solidarity in these difficult (corona) times. The Composer Laureate of The Netherlands wrote this special piece for every instrument and every voice. However, an orchestral version was not yet realised. The Residentie Orkest, conducted by Nicholas Collon, has the honor of performing the world premiere This also fits with the reputation of the Hague orchestra as a performer of new composed music.
Calliope Tsoupaki composed Thin Air for Festivals for Compassion, an initiative of the Wonderfeel festival. It has now been performed internationally more than 45 times. The piece travels from festival to festival – including Edinburgh International Festival, Helsinki Festival, Istanbul Music Festival, Klarafestival and Holland Festival – like a true compassion relay. Music publisher Donemus is now making the sheet music for the orchestral version of Thin Air available free of charge.
Listen live via NPO RADIO 4 on Sunday, April 25th at 11.00 C.E.T.

Dag in de Branding - Editie 59

Op zaterdag 10 april a.s .gaat de compositie Hysteria van Eva Beunk tijdens de online uitzending in première. Dag in de Branding heeft haar gevraagd om een nieuw werk te schrijven. Uitgangspunt is Johanna de Waanzinnige, als reactie op de opera Rage d’Amours van Rob Zuidam. Eva stelt de vraag aan de orde hoe waanzinnig Johanna nu eigenlijk was.

Eva Beunk, compositie student aan het Koninklijk Conservatorium, : “Ik was vanaf het begin super gefascineerd door het onderwerp. Ik kon me heel makkelijk verplaatsen in Johanna de Waanzinnige en de ideeën kwamen snel. Ik werd door het stuk gegrepen en kon bijna niet stoppen eraan te werken.”

Eva gebruikt in deze compositie opnames van haar stem en trompet. Haar stem vormt de basis van het stuk. De trompet en gezongen en gesproken tekst mengen en inter-acteren hiermee. De video is helemaal opgenomen in één kamer. Hierin staat de eenzaamheid en het gevoel van isolatie centraal.

Dit online programma wordt aangeboden met met zogenaamde pay what you want tickets. De minimale prijs is €1,00 maar het spreekt voor zich om daar een eigen bedrag van te maken en het festival Dag in de Branding daarmee te steunen.
zaterdag 10 april 2021 om 20.00 uur. Meer hier>>

Bosch Requiem - Seung-Won Oh

Seung-Won Oh schreef het nieuwe Bosch Requiem 2020 in opdracht van November Music. Het werk is geïnspireerd op YeonDo, een Koreaans katholieke gebed voor de doden. De wereldpremière vindt plaats op donderdag 5 november (uitverkocht) in het Jheronimus Bosch Art Center in 's-Hertogenbosch, uitgevoerd door Helena Rasker, Cappella Pratensis, New European Ensemble onder leiding van Manoj Kamps. Met YeonDo creëert Seung-Won Oh een theater van symbolische rituelen en laat ruimte voor meditatie en reflectie over de dood.

YeonDo is een Koreaans ritueel groepsgezang van psalmen en litanieën en een unieke samensmelting van het katholieke geloof met de Koreaanse traditionele begrafenisrituelen. In samenzang bidden de overlevenden voor een snelle overtocht van de ziel naar de hemel. In Seung-Won Oh's nieuwe YeonDo vindt een hedendaags ritueel plaats voor mannenkoor, solist, ensemble en slagwerkkwartet, waarbij het publiek meer een deelnemer is aan het ritueel dan een afstandelijke luisteraar. Het ensemble heeft een vaste fysieke plek, maar het koor en de alt Helena Rasker bewegen zich door de ruimte.

Meer te lezen op November Music
vrijdag 6 november om 19:00 en 21:30 - UITVERKOCHT Online Stream via www.novembermusic.net
maandag 9 november om 20.15 in het NTR Avondconcert

Vanessa Lann - Operadagen Rotterdam

Tijdens de Operadagen Rotterdam 2020 gaat het werk FAR CRIES | Distance No Object van Vanessa Lann in première in de Pilgrimvaderskerk (Delfshaven).
Hoe voelt het om – heel bewust – afscheid te nemen van familieleden en dierbaren in de zekerheid dat je deze nooit meer zal zien? Zo was het voor vele gezinnen op 22 juli 1620 toen de Pelgrimvaders uit Delfshaven richting de Nieuwe Wereld vertrokken. In deze voorstelling staan de Amerikaans-Nederlandse componist Vanessa Lann, sopraan Florien Hilgenkamp, (elektrisch) violist Yannick Hiwat, pianist/beiaardier Geert Bierling en sprekers daar bij stil.
Deze voorstelling, een liederencyclus van een uur, vormt de spil voor een ruimtelijke reflectie over herinnering, liefhebben, en afscheid nemen, zowel 400 jaar geleden als in ons coronatijdperk.
Mmv: David Kweksilber (saxofoon, klarinet, stem) en Neil Wallace (spreker, mise en éspace)
Op zaterdag 26 september om 19 uur en 21 uur.
Meer info en kaarten bestellen: Operadagen Rottedam

Aspasia Nasopoulou - World Opera Lab

Arïanna: Liefde zonder Grenzen
World Opera Lab en Podium Mozaïek presenteren een kleurrijke remake van een verloren opera, met zangers en musici met roots vanuit de hele wereld. De opera is gebaseerd op de mythe van prinses Arianna, ontstaan op het kruispunt van culturen tussen Oost en West. Het verhaal van Arïanna is eeuwenoud, maar de emoties kent iedereen: van eenzaamheid tot liefde en verbinding.
De originele opera, gemaakt door Claudio Monteverdi, is verloren. Alleen de tekst en één prachtig lied bestaan nog. In deze remake combineren we traditionele muziek uit de hele wereld en nieuwe stukken. Aspasia Nasopoulou is een van de drie componisten die zich hiervoor liet inspireren door haar eigen muzikale traditie én de stijl van Monteverdi. Het ensemble bestaat uit een bijzondere mix van instrumenten: van orgel tot ud en van viool tot Afrikaanse percussie. Laat je onderdompelen in een wervelend en kleurrijk spektakel vol symboliek, dans, projectie en prachtige melodieën.
Een productie van: Podium Mozaïek en World Opera Lab
Volledige speellijst is hier>>

Luister naar de Podcastserie: NOOIT VAN GEHOORD?!