wereldpremière
nieuw werk: Marion von Tilzer
03/10/25 12:04
Cantica Libertatis - 4 Bells for Freedom is het nieuw werk van Marion von Tilzer. Het project heeft als doel het stimuleren van een breed maatschappelijk gesprek over vrijheid in Amsterdam en daarbuiten en biedt een podium voor gesprekken, discussies en workshops over de betekenis en grenzen van vrijheid in onze huidige samenleving.
Citaten van bekende (o.a. F.D. Roosevelt, Anne Frank, Linda Nooitmeer, Baruch Spinoza) en nog ongehoorde stemmen opgehaald uit buurtinteracties komen uiteindelijk samen in de speciaal voor dit project gecomponeerde vrijheidskantate ‘Cantica Libertatis’ uitgevoerd door jeugdkoor Nieuw Vocaal Amsterdam, een Spoken word- artiest en multicultureel ensemble.
Het project is ontwikkeld ter herdenking van 80 jaar vrijheid na de Tweede Wereldoorlog, wat samenvalt met de viering van het 750-jarig bestaan van Amsterdam. 4 Bells for Freedom geeft een klank aan deze bijzondere dubbele viering in Amsterdam en herinnerd met zijn klokkengeluid dagelijks eraan om vrijheid ‘ te behoeden en te behouden', opdat de stad open, tolerant en vrij kan blijven.
4 oktober 2025 om 20.00u | Zuiderkerk, Amsterdam
Citaten van bekende (o.a. F.D. Roosevelt, Anne Frank, Linda Nooitmeer, Baruch Spinoza) en nog ongehoorde stemmen opgehaald uit buurtinteracties komen uiteindelijk samen in de speciaal voor dit project gecomponeerde vrijheidskantate ‘Cantica Libertatis’ uitgevoerd door jeugdkoor Nieuw Vocaal Amsterdam, een Spoken word- artiest en multicultureel ensemble.
Het project is ontwikkeld ter herdenking van 80 jaar vrijheid na de Tweede Wereldoorlog, wat samenvalt met de viering van het 750-jarig bestaan van Amsterdam. 4 Bells for Freedom geeft een klank aan deze bijzondere dubbele viering in Amsterdam en herinnerd met zijn klokkengeluid dagelijks eraan om vrijheid ‘ te behoeden en te behouden', opdat de stad open, tolerant en vrij kan blijven.
4 oktober 2025 om 20.00u | Zuiderkerk, Amsterdam
nieuw werk: Farzia Fallah
27/09/25 09:51
Het Duitse Ensemble Musikfabrik brengt jaar in jaar uit hedendaagse muziek naar Amsterdam in de Donderdagavond Serie. Het programma van 2 oktober draait om kleur in muziek. Met werk van vier bijzondere componisten: Sarah Nemtsov en Rebecca Saunders, Enno Poppe en Farzia Fallah, Van deze Duits/Iraanse is de wereldpremière van haar werk I did not paint the war. I lived the war. Wat de componiste gemeen hebben?: na de klankexperimenten van de 20e-eeuwse avant-gardisten hebben ze een spannende eigen weg gevonden.
Om 17.00 uur is er een openbare repetitie rond het werk van Farzia Fallah en vooraf het concert is er een inleiding met Thea Derks.
donderdag 2 oktober om 20.15 | Muziekgebouw a/h IJ, Amsterdam
Om 17.00 uur is er een openbare repetitie rond het werk van Farzia Fallah en vooraf het concert is er een inleiding met Thea Derks.
donderdag 2 oktober om 20.15 | Muziekgebouw a/h IJ, Amsterdam
nieuw werk: Svitlana Azarova
19/09/25 10:45
Hyperion is een compositie van Svitlana Azarova in opdracht geschreven voor het New European Ensemble.
Svitlana: My collaboration with the New European Ensemble, after their earlier performances of some of my works, has now continued with the commission of a new composition.
The conception sparked extensive discussions, as we aimed to reflect the condition of today’s world, caught in the midst of a paradigmatic transition. My inspiration came from Dan Simmons’ novel Hyperion, as well as from the very image of the starship Hyperion—a pinnacle of human thought and scientific achievement set on its flight in search of a new “model” of the world toward which we are all heading. It is no secret that much of today’s literature and film depicts the future almost exclusively in terms of “catastrophe and apocalypse” – typical reflection of crisis. In contrast, our concept sought to change this trajectory and imagine a positive vision of the world’s development — not a utopia, but a renewed and constructive stage of modernity.
Read more herer>>
27 september 2025 - 20.15 | Nieuwe Kerk, Den Haag
14 oktober 2025 | TivoliVredenburg, Utrecht
17 oktober 2025 | Schouwburg, Tilburg
Svitlana: My collaboration with the New European Ensemble, after their earlier performances of some of my works, has now continued with the commission of a new composition.
The conception sparked extensive discussions, as we aimed to reflect the condition of today’s world, caught in the midst of a paradigmatic transition. My inspiration came from Dan Simmons’ novel Hyperion, as well as from the very image of the starship Hyperion—a pinnacle of human thought and scientific achievement set on its flight in search of a new “model” of the world toward which we are all heading. It is no secret that much of today’s literature and film depicts the future almost exclusively in terms of “catastrophe and apocalypse” – typical reflection of crisis. In contrast, our concept sought to change this trajectory and imagine a positive vision of the world’s development — not a utopia, but a renewed and constructive stage of modernity.
Read more herer>>
27 september 2025 - 20.15 | Nieuwe Kerk, Den Haag
14 oktober 2025 | TivoliVredenburg, Utrecht
17 oktober 2025 | Schouwburg, Tilburg
Gabriela Ortiz - World Premiere
15/09/25 10:27
The world premiere of Si el oxígeno fuera verde in Amsterdam is also the launch of Gabriela Ortiz’s residency at the Concertgebouw in Amsterdam. Chamber events at the prestige concert hall throughout the 2025/26 season include the Dutch premiere of Ortiz’s new string quartet Mujer Ángel performed by the Alinde Quatett (29 October). The guitar ensemble SoloDuo performs De ida y vuelta (22 November) and the Dudok Quartet plays Aroma Foliado and is joined by soprano Axelle Fanyo for Baalkah, inspired by the cosmological beliefs of the Maya civilisation. Ortiz’s role at the Concertgebouw is a residency in the true sense, as she will be living and working in Amsterdam for a month, composing a new orchestral work commissioned by the Concertgebouw for premiere in the 2026/27 season.
24 september 2025 - 20.15 | Concertgebouw, Amsterdam
24 september 2025 - 20.15 | Concertgebouw, Amsterdam
Holland Festival - highlights
05/06/25 10:23
Bay of Bisons (Nederlandse première) het nieuwe cello concerto van Kate Moore kwam tot stand tijdens het wandelproject A Beautiful Path. Dit project gaat over openlucht componeren en het creatieve proces. Het overkoepelende werk Ossenlied is het podium waarop het creatieve proces zelf een voorstelling wordt. Met andere woorden, het componeren van dit werk was als een voorstelling. Bay of Bisons is geschreven voor de meesterlijke cellist Abel Selacoe. Het werk is geïnspireerd door de unieke omgeving van mijn langeafstandswandeling The Ox Way en door de culturele geschiedenis van deze route, in het bijzonder het Romeinse en pre-Romeinse verleden. Bay of Bisons fluistert de echo’s van Keltische voorouders alsof de grond zelf liederen zingt over vervlogen tijden en verloren verhalen. Dit werk is iIn opdracht van NTR ZaterdagMatinee, Holland Festival en Ensemble Resonanz gecomponeerd.
Vooraf aan dit concert (13.40 uur Spiegelzaal Concertgebouw) gaat Frederike Berntsen in gesprek met Kate Moore. Daarnaast klinkt de wereldpremière van Stadslied voor Amsterdam - Growing against the Wind van Kate Moore, uitgevoerd door het VU Kamerkoor. Moore, Stadscomponist van Amsterdam, schreef het werk in opdracht van de Dag van de Componist.
zaterdag 14 juni - 14.15 | Concertgebouw Amsterdam
Otemba – Daring Women is een muziektheatervoorstelling ter gelegenheid van Amsterdam 750, gecomponeerd door Misato Mochizuki. De voorstelling is gebaseerd op het schilderij Portret van Pieter Cnoll, Cornelia van Nijenrode, hun twee dochters Catharina en Hester, de tot slaaf gemaakte Surapati en een tot slaaf gemaakte vrouw (Batavia, 1665) van Jacob Coeman, dat in het Rijksmuseum hangt. In Otemba – Daring Women stapt Cornelia uit het schilderij en gaat in gesprek met de restaurator over koloniale verhoudingen, de vrouwelijke blik en autonomie.
Otemba (ontembaar) is niet alleen de titel van de voorstelling, maar ook één van de meer dan honderdzestig woorden die het Japans heeft ontleend aan het Nederlands. Het verwijst naar opstandige vrouwen die zich niet onderwerpen en hun eigen gang gaan.
Het libretto is van Janine Brogt en de voorstelling wordt geregisseerd door Jan van den Berg. De hoofdrollen worden vertolkt door solisten Ryoko Aoki, Bernadeta Astari en Michael Wilmering.
19-20-21 juni 2025 - 20.30 | Muziekgebouw aan het IJ
Ring of Our Time
In deze groots opgezette, interculturele opera komen maar liefst veertig kunstenaars uit Nigeria, Irak, Indonesië, Mexico en Noord-Europa samen. In deze opera versmelten mythen, muziekstijlen en instrumenten uit als deze landen.
Het resultaat is een episch en ecologisch verhaal waarin mythen, rituelen en muziek uit vijf wereldbeschavingen in een magische ontmoeting samensmelten. Ring of Our Time is niet alleen een artistiek spektakel, maar ook een krachtig pleidooi voor verbinding in een tijd van wereldwijde verandering.
Met haar World Opera Lab organiseerde regisseur Miranda Lakerveld de afgelopen jaren over de hele wereld workshops met plaatselijke componisten, zangers, musici en dansers. Ring of Our Time is het resultaat van deze artistieke uitwisselingen over cultureel erfgoed en het mondiale gebruik van natuurlijke grondstoffen.
24-25 juni 2025 | ITA (wereldpremière)
De veertig kunstenaars, afkomstig uit vier continenten, ontmoeten elkaar nu voor het eerst in Amsterdam. Samen voeren zij in ITA, dicht op het publiek, Ring of Our Time uit.
Claudia Castellucci (Cesena, 1958) creëert een tableau vivant over (het gebaar van) bedelen. Ze liet zich hiervoor inspireren door de schilderijen van Bartolomé Esteban Murillo. Een meester van de beeldpoëzie uit het Spanje van de zeventiende eeuw. Murillo, bekend om zijn portretten van jonge bedelaars – hij was zelf ooit ook bedelaar – legde de basis voor een genre dat later breed werd geïmiteerd. Goedkope reproducties werden populair en ontsloten een kunstvorm die voorheen vooral de elite bediende.
Castellucci’s werk, dat elementen van dans, theater en visuele kunst combineert, speelt met de spanning tussen stilstand en beweging, tussen geven en ontvangen. In Murillo onderzoekt Castellucci de kracht en geladenheid van het bedelgebaar.
26-28 juni 2025 in Welcome to Asbestos Hall
Vooraf aan dit concert (13.40 uur Spiegelzaal Concertgebouw) gaat Frederike Berntsen in gesprek met Kate Moore. Daarnaast klinkt de wereldpremière van Stadslied voor Amsterdam - Growing against the Wind van Kate Moore, uitgevoerd door het VU Kamerkoor. Moore, Stadscomponist van Amsterdam, schreef het werk in opdracht van de Dag van de Componist.
zaterdag 14 juni - 14.15 | Concertgebouw Amsterdam
Otemba – Daring Women is een muziektheatervoorstelling ter gelegenheid van Amsterdam 750, gecomponeerd door Misato Mochizuki. De voorstelling is gebaseerd op het schilderij Portret van Pieter Cnoll, Cornelia van Nijenrode, hun twee dochters Catharina en Hester, de tot slaaf gemaakte Surapati en een tot slaaf gemaakte vrouw (Batavia, 1665) van Jacob Coeman, dat in het Rijksmuseum hangt. In Otemba – Daring Women stapt Cornelia uit het schilderij en gaat in gesprek met de restaurator over koloniale verhoudingen, de vrouwelijke blik en autonomie.
Otemba (ontembaar) is niet alleen de titel van de voorstelling, maar ook één van de meer dan honderdzestig woorden die het Japans heeft ontleend aan het Nederlands. Het verwijst naar opstandige vrouwen die zich niet onderwerpen en hun eigen gang gaan.
Het libretto is van Janine Brogt en de voorstelling wordt geregisseerd door Jan van den Berg. De hoofdrollen worden vertolkt door solisten Ryoko Aoki, Bernadeta Astari en Michael Wilmering.
19-20-21 juni 2025 - 20.30 | Muziekgebouw aan het IJ
Ring of Our Time
In deze groots opgezette, interculturele opera komen maar liefst veertig kunstenaars uit Nigeria, Irak, Indonesië, Mexico en Noord-Europa samen. In deze opera versmelten mythen, muziekstijlen en instrumenten uit als deze landen.
Het resultaat is een episch en ecologisch verhaal waarin mythen, rituelen en muziek uit vijf wereldbeschavingen in een magische ontmoeting samensmelten. Ring of Our Time is niet alleen een artistiek spektakel, maar ook een krachtig pleidooi voor verbinding in een tijd van wereldwijde verandering.
Met haar World Opera Lab organiseerde regisseur Miranda Lakerveld de afgelopen jaren over de hele wereld workshops met plaatselijke componisten, zangers, musici en dansers. Ring of Our Time is het resultaat van deze artistieke uitwisselingen over cultureel erfgoed en het mondiale gebruik van natuurlijke grondstoffen.
24-25 juni 2025 | ITA (wereldpremière)
De veertig kunstenaars, afkomstig uit vier continenten, ontmoeten elkaar nu voor het eerst in Amsterdam. Samen voeren zij in ITA, dicht op het publiek, Ring of Our Time uit.
Claudia Castellucci (Cesena, 1958) creëert een tableau vivant over (het gebaar van) bedelen. Ze liet zich hiervoor inspireren door de schilderijen van Bartolomé Esteban Murillo. Een meester van de beeldpoëzie uit het Spanje van de zeventiende eeuw. Murillo, bekend om zijn portretten van jonge bedelaars – hij was zelf ooit ook bedelaar – legde de basis voor een genre dat later breed werd geïmiteerd. Goedkope reproducties werden populair en ontsloten een kunstvorm die voorheen vooral de elite bediende.
Castellucci’s werk, dat elementen van dans, theater en visuele kunst combineert, speelt met de spanning tussen stilstand en beweging, tussen geven en ontvangen. In Murillo onderzoekt Castellucci de kracht en geladenheid van het bedelgebaar.
26-28 juni 2025 in Welcome to Asbestos Hall
nieuw werk: Rieteke Hölscher
17/04/25 11:29
In het programma Écoutez tous! zingt het Utrechtse Kamerkoor NEXT o.l.v. Fokko Oldenhuis muziek van de middeleeuwen tot nu, over schepping en verwoesting, over begin en eind, over aanklacht en genade. Waar in het gloednieuwe werk getiteld Chorus of Invisible Angels van Rieteke Hölscher de schepping en de val van de mens door engelen wordt bezongen, klinkt in het imposante Elégie pour les villes détruites van Ton de Leeuw de Bijbelse verwoesting van Jeruzalem en het vergelijkbaar tragische lot van steden als Berlijn, Nagasaki en Rotterdam. Tijdloze gregoriaanse melodieën, inspiratiebron voor componisten als de Nederlandse Maurice Pirenne en naamgenoot Duruflé, duiken overal in het programma op en verbinden aloude visies aan nieuwe, meerstemmige toekomstbeelden.
14 jun 2025, 20:15 uur, Pieterskerk Utrecht, Pieterskerkhof 5, 3512 JR Utrecht
13 jun 2025, 20:00 uur, Grote Kerk Den Bosch, Kerkstraat 20, 5211 KG 's-Hertogenbosch
18 mei 2025, 15:30 uur, Kerk Ruinerwold, Blijdenstein 3, 7961 LH Ruinerwold
Meer hier>>
14 jun 2025, 20:15 uur, Pieterskerk Utrecht, Pieterskerkhof 5, 3512 JR Utrecht
13 jun 2025, 20:00 uur, Grote Kerk Den Bosch, Kerkstraat 20, 5211 KG 's-Hertogenbosch
18 mei 2025, 15:30 uur, Kerk Ruinerwold, Blijdenstein 3, 7961 LH Ruinerwold
Meer hier>>
nieuw werk: Kate Moore
07/04/25 16:39
Op woensdag 9 april brengt Sydney Symphony Orchestra de wereldpremière van Blue Light Sphere van Kate Moore. En daarna klinkt het werk nog op 10, 11 en 12 april.
Blue Light Sphere is geschreven voor het Sydney Symphony Orchestra en mogelijk gemaakt door het 50 Fanfares Project. Dit initiatief van het Sydney Symphony Orchestra wil de toekomst van Australische muziek stimuleren en maakt 50 nieuwe composities mogelijk.
muziek als luminescentie / die de huid aanraakt / een groots koor van aanwezigheid / een lied / een bron / van de grond naar het universum.
wo 9 – za 12 april / Sydney Opera House
Kate Moore, Blue Light Sphere
Sydney Symphony Orchestra o.l.v. Lawrence Renes
Blue Light Sphere is geschreven voor het Sydney Symphony Orchestra en mogelijk gemaakt door het 50 Fanfares Project. Dit initiatief van het Sydney Symphony Orchestra wil de toekomst van Australische muziek stimuleren en maakt 50 nieuwe composities mogelijk.
muziek als luminescentie / die de huid aanraakt / een groots koor van aanwezigheid / een lied / een bron / van de grond naar het universum.
wo 9 – za 12 april / Sydney Opera House
Kate Moore, Blue Light Sphere
Sydney Symphony Orchestra o.l.v. Lawrence Renes
nieuw werk: Unsuk Chin
11/03/25 16:32
Op woensdag 26 maart speelt het Concertgebouworkest onder leiding van Klaus Mäkelä de wereldpremière van Spiri III:
Sacred Ritual in Het Concertgebouw in Amsterdam. Spiri III is het sluitstuk van de Spiri-trilogie van Seung-Won Oh.
In Spiri III: Sacred Ritual wordt het vluchtige karakter van het menselijk leven op een hoger niveau geplaatst. ‘In plaats van het beeld van de bloem die bloeit en verwelkt te zien als iets tijdelijks, kunnen we deze minieme gebeurtenis beschouwen als het begin van een eeuwigdurende cyclus die niet door mensen kan worden gemeten of echt kan worden ervaren.’
Spiri III is geschreven in opdracht van het Concertgebouworkest. Na de wereldpremière klinkt het nog twee avonden in Amsterdam. Daarna neemt het Concertgebouworkest Spiri III mee op tournee naar de Musikverein in Wenen en de Elbphilharmonie in Hamburg.
26, 27, 28 maart 2025 - Het Concertgebouw, Amsterdam
30 maart 2025 - Musikverein, Wenen (AT)
1 april 2025 - Elbphilharmonie, Hamburg (DE)
Sacred Ritual in Het Concertgebouw in Amsterdam. Spiri III is het sluitstuk van de Spiri-trilogie van Seung-Won Oh.
In Spiri III: Sacred Ritual wordt het vluchtige karakter van het menselijk leven op een hoger niveau geplaatst. ‘In plaats van het beeld van de bloem die bloeit en verwelkt te zien als iets tijdelijks, kunnen we deze minieme gebeurtenis beschouwen als het begin van een eeuwigdurende cyclus die niet door mensen kan worden gemeten of echt kan worden ervaren.’
Spiri III is geschreven in opdracht van het Concertgebouworkest. Na de wereldpremière klinkt het nog twee avonden in Amsterdam. Daarna neemt het Concertgebouworkest Spiri III mee op tournee naar de Musikverein in Wenen en de Elbphilharmonie in Hamburg.
26, 27, 28 maart 2025 - Het Concertgebouw, Amsterdam
30 maart 2025 - Musikverein, Wenen (AT)
1 april 2025 - Elbphilharmonie, Hamburg (DE)
Calliope Tsoupaki - World Premiere: Another Day
01/03/25 11:36
Spooky moments, misty harmonies, haunting melodies and intense walls of sound evoke feelings of loss, but even more so, the ecstatic desire to embrace life, to be intoxicated by every moment that each day brings. Calliope Tsoupaki wrote her new work Another Day for the Royal Concertgebouw Orchestra and in celebration of the 750th birthday of the City of Amsterdam. The piece was inspired as a response to a new poignant and richly imaged poem entitled Elke dag nieuw begon by the Amsterdam poet Anneke Brassinga, especially written for the occasion and she will recite it during the concerts.
6 - 7 March 2025 - 20.15 - Concertgebouw Amsterdam
8 March 2025 14.15 (with live broadcast from the Concertgebouw)
6 - 7 March 2025 - 20.15 - Concertgebouw Amsterdam
8 March 2025 14.15 (with live broadcast from the Concertgebouw)
Marion von Tilzer - World Premiere: Atlantis and Other Utopias
29/11/24 15:02
An evening concert with new music by Marion von Tilzer, combined with an exhibition of paintings about Atlantis by Maryleen Schiltkamp.
The LiveART Foundation initiates this evening-filling program Atlantis and Other Utopias, a multidisciplinary project based on the series ‘Atlantis’ and ‘From the New World’ paintings by visual artist Maryleen Schiltkamp. The event will include specially composed music by composer/pianist Marion von Tilzer in combination with video projections by Studio de Maan, which connects music and images as an artistic unity. Von Tilzer’s new composition and several other pieces are performed by the Amstel Saxophone Quartet, percussionist Jacobus Thiele and the composer herself on the piano. Schiltkamp’s paintings, which formed the starting point for the project, will be exhibited during the event.
1 December 2024 - 19.30 - Posthoornkerk Amsterdam
The LiveART Foundation initiates this evening-filling program Atlantis and Other Utopias, a multidisciplinary project based on the series ‘Atlantis’ and ‘From the New World’ paintings by visual artist Maryleen Schiltkamp. The event will include specially composed music by composer/pianist Marion von Tilzer in combination with video projections by Studio de Maan, which connects music and images as an artistic unity. Von Tilzer’s new composition and several other pieces are performed by the Amstel Saxophone Quartet, percussionist Jacobus Thiele and the composer herself on the piano. Schiltkamp’s paintings, which formed the starting point for the project, will be exhibited during the event.
1 December 2024 - 19.30 - Posthoornkerk Amsterdam
Renske Vrolijk - wereldpremière
27/10/24 16:25
Op 3 november gaat De neus van Renske Vrolijk in wereldpremière in Het Concertgebouw. De neus is een kinderconcert vol leugens, geschreven in opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest. Een voorstelling over een groot probleem door een kleine neus, over eerlijkheid, over hoe het is om anders te zijn… én over vriendschap.
In samenwerking met regisseuse Caecilia Thunnissen, musici van het Koninklijk Concertgebouworkest, actrice Hannah Boer en librettiste Sanne Schuhmacher, brengt Vrolijk een ontroerende en humoristische productie.
zondag 3 november 2024 - 13.00 + 15.30 uur | Het Concertgebouw, Amsterdam
In samenwerking met regisseuse Caecilia Thunnissen, musici van het Koninklijk Concertgebouworkest, actrice Hannah Boer en librettiste Sanne Schuhmacher, brengt Vrolijk een ontroerende en humoristische productie.
zondag 3 november 2024 - 13.00 + 15.30 uur | Het Concertgebouw, Amsterdam
Rozalie Hirs - world premiere
09/10/24 10:06
Ensemble Klang speelt de wereldpremière van het nieuwe werk charms, symmetries (2024) van Rozalie Hirs in De Link, Tilburg. charms, symmetries (2024) is een nieuwe compositie voor saxofoons (sopraansaxofoon, 2 altsaxofoons, tenorsaxofoon, baritonsaxofoon in diverse combinaties), trombone, vibrafoon, piano en elektrische (bas)gitaar, die Rozalie Hirs maakte in opdracht van Ensemble Klang. In Memoriam Louis Andriessen (1939-2021).
15 oktober 2024 - 20.00 uur | De Link in Tilburg
16 oktober 2024 - 20.15 uur | De Nieuwe Kerk in Den Haag
15 oktober 2024 - 20.00 uur | De Link in Tilburg
16 oktober 2024 - 20.15 uur | De Nieuwe Kerk in Den Haag
Tansy Davies - wereldpremière
03/04/24 13:34
De Britse componist Tansy Davies schreef in opdracht van Asko|Schönberg Canopies of Liquid Light, waarin ze verbanden tussen het ondermaanse en de onzichtbare krachten van de kosmos een muzikale vorm geeft. Onderlinge verbondenheid van mensen met hun omgeving is een van de thema’s in het werk van Davies.
donderdag 18 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ
met inleiding vooraf om 19.15 uur
donderdag 18 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ
met inleiding vooraf om 19.15 uur
Karmit Fadael - wereldpremière
02/04/24 11:03
Karmit Fadael omschrijft zichzelf als ‘emotioneel, koppig, rationeel maar ook kalm’, en zegt erbij dat je die eigenschappen terug kunt horen in haar muziek. In haar orkestwerken valt ook telkens een etherische klankschoonheid op. Zij maakte afgelopen jaren indruk met haar voldragen, oorspronkelijke muziek. Nu heeft ze een nieuw vioolconcert geschreven voor de avontuurlijke violist Pieter van Loenen én het Noord Nederlands Orkest. De titel: Mimesis.
donderdag 11 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ (ook live te horen via NPO Klassiek)
met inleiding vooraf om 19.15 uur
donderdag 11 april 2024 - 20.15 | Muziekgebouw aan het IJ (ook live te horen via NPO Klassiek)
met inleiding vooraf om 19.15 uur
Mathilde Wantenaar - première
08/03/24 09:40
In opdracht van AVRO/TROS schreef Mathilde Wantenaar een Ballade voor het Radio Filharmonisch. ‘Als je reist gaat er een nieuwe wereld voor je open; zo is het ook als je de concertzaal binnenstapt’, aldus Malthilde Wantenaar. Dit concert wordt ook live uitgezonden op NPO Klassiek.
8 maart 2024 TivoliVredenburg - Utrecht | 20.15
8 maart 2024 TivoliVredenburg - Utrecht | 20.15
Calliope Tsoupaki - World Premiere: Falling
05/03/24 11:55
Calliope Tsoupaki, één van de meest succesvolle componisten van onze tijd en tot 2021 Componist des Vaderlands, schrijft in opdracht van Phion een nieuw orkestwerk.
Falling is geschreven voor een symfonieorkest met een traditionele bezetting. De klank van het orkest is door de eeuwen heen steeds veranderd. Het orkest in de tijd van Mozart is een ander orkest dan in de laatromantiek. Veel componisten in de twintigste eeuw hebben het orkest radicaal anders laten klinken. Calliope Tsoupaki vraagt zich af hoe het orkest nú zou moeten klinken. Door haar eigen idioom te combineren met de klank van het traditionele repertoire creëert Tsoupaki een nieuwe en tegelijkertijd herkenbare orkestklank.
Tournee van Phion (orkest va Gelderland en Overijssel) van 8 t/m 17 maart 2024
Falling is geschreven voor een symfonieorkest met een traditionele bezetting. De klank van het orkest is door de eeuwen heen steeds veranderd. Het orkest in de tijd van Mozart is een ander orkest dan in de laatromantiek. Veel componisten in de twintigste eeuw hebben het orkest radicaal anders laten klinken. Calliope Tsoupaki vraagt zich af hoe het orkest nú zou moeten klinken. Door haar eigen idioom te combineren met de klank van het traditionele repertoire creëert Tsoupaki een nieuwe en tegelijkertijd herkenbare orkestklank.
Tournee van Phion (orkest va Gelderland en Overijssel) van 8 t/m 17 maart 2024


