vrouwelijke componisten Women Composers Archives for June 2025 | news vrouwelijke componisten | women composers

Holland Festival - highlights

Bay of Bisons (Nederlandse première) het nieuwe cello concerto van Kate Moore kwam tot stand tijdens het wandelproject A Beautiful Path. Dit project gaat over openlucht componeren en het creatieve proces. Het overkoepelende werk Ossenlied is het podium waarop het creatieve proces zelf een voorstelling wordt. Met andere woorden, het componeren van dit werk was als een voorstelling. Bay of Bisons is geschreven voor de meesterlijke cellist Abel Selacoe. Het werk is geïnspireerd door de unieke omgeving van mijn langeafstandswandeling The Ox Way en door de culturele geschiedenis van deze route, in het bijzonder het Romeinse en pre-Romeinse verleden. Bay of Bisons fluistert de echo’s van Keltische voorouders alsof de grond zelf liederen zingt over vervlogen tijden en verloren verhalen. Dit werk is iIn opdracht van NTR ZaterdagMatinee, Holland Festival en Ensemble Resonanz gecomponeerd.
Vooraf aan dit concert (13.40 uur Spiegelzaal Concertgebouw) gaat Frederike Berntsen in gesprek met Kate Moore. Daarnaast klinkt de wereldpremière van Stadslied voor Amsterdam - Growing against the Wind van Kate Moore, uitgevoerd door het VU Kamerkoor. Moore, Stadscomponist van Amsterdam, schreef het werk in opdracht van de Dag van de Componist.
zaterdag 14 juni - 14.15 | Concertgebouw Amsterdam

Otemba – Daring Women is een muziektheatervoorstelling ter gelegenheid van Amsterdam 750, gecomponeerd door Misato Mochizuki. De voorstelling is gebaseerd op het schilderij Portret van Pieter Cnoll, Cornelia van Nijenrode, hun twee dochters Catharina en Hester, de tot slaaf gemaakte Surapati en een tot slaaf gemaakte vrouw (Batavia, 1665) van Jacob Coeman, dat in het Rijksmuseum hangt. In Otemba – Daring Women stapt Cornelia uit het schilderij en gaat in gesprek met de restaurator over koloniale verhoudingen, de vrouwelijke blik en autonomie.
Otemba (ontembaar) is niet alleen de titel van de voorstelling, maar ook één van de meer dan honderdzestig woorden die het Japans heeft ontleend aan het Nederlands. Het verwijst naar opstandige vrouwen die zich niet onderwerpen en hun eigen gang gaan.
Het libretto is van Janine Brogt en de voorstelling wordt geregisseerd door Jan van den Berg. De hoofdrollen worden vertolkt door solisten Ryoko Aoki, Bernadeta Astari en Michael Wilmering.
19-20-21 juni 2025 - 20.30 | Muziekgebouw aan het IJ

Ring of Our Time
In deze groots opgezette, interculturele opera komen maar liefst veertig kunstenaars uit Nigeria, Irak, Indonesië, Mexico en Noord-Europa samen. In deze opera versmelten mythen, muziekstijlen en instrumenten uit als deze landen.
Het resultaat is een episch en ecologisch verhaal waarin mythen, rituelen en muziek uit vijf wereldbeschavingen in een magische ontmoeting samensmelten. Ring of Our Time is niet alleen een artistiek spektakel, maar ook een krachtig pleidooi voor verbinding in een tijd van wereldwijde verandering.
Met haar World Opera Lab organiseerde regisseur Miranda Lakerveld de afgelopen jaren over de hele wereld workshops met plaatselijke componisten, zangers, musici en dansers. Ring of Our Time is het resultaat van deze artistieke uitwisselingen over cultureel erfgoed en het mondiale gebruik van natuurlijke grondstoffen.
24-25 juni 2025 | ITA (wereldpremière)
De veertig kunstenaars, afkomstig uit vier continenten, ontmoeten elkaar nu voor het eerst in Amsterdam. Samen voeren zij in ITA, dicht op het publiek, Ring of Our Time uit.

Claudia Castellucci (Cesena, 1958) creëert een tableau vivant over (het gebaar van) bedelen. Ze liet zich hiervoor inspireren door de schilderijen van Bartolomé Esteban Murillo. Een meester van de beeldpoëzie uit het Spanje van de zeventiende eeuw. Murillo, bekend om zijn portretten van jonge bedelaars – hij was zelf ooit ook bedelaar – legde de basis voor een genre dat later breed werd geïmiteerd. Goedkope reproducties werden populair en ontsloten een kunstvorm die voorheen vooral de elite bediende.
Castellucci’s werk, dat elementen van dans, theater en visuele kunst combineert, speelt met de spanning tussen stilstand en beweging, tussen geven en ontvangen. In Murillo onderzoekt Castellucci de kracht en geladenheid van het bedelgebaar.
26-28 juni 2025 in Welcome to Asbestos Hall

Dag van de Componist 2025

Op en rond 21 juni 2025 vindt de vierde editie van de Dag van de Componist plaats. In meer dan twintig steden worden componisten gevierd met concerten, workshops en lezingen. Acht Stadscomponisten schrijven nieuw werk voor hun stad. Publiek reist mee met de knalrode New Music NOW Express, met live-optredens in de trein en op stations. NPO Klassiek volgt het festival op de voet. Het initiatief van New Music NOW is uniek in Europa. Met o.a. muziek van Stadscomponisten Kate Moore (Amsterdam), Saskia Venegas (Rotterdam), Angela de Weijer (Heerlen) en Nicoline Soeter (Tilburg).
Lees meer HIER>>

Canticum Anglicum in Schellingwouderkerk

Op zondag 15 juni geeft Canticum Anglicum (olv Marga Schoutens) een concert in de sfeervolle Schellingwouderkerk in Amsterdam Noord met koorstukken (en orgelstukken) vanaf de 16e eeuw tot vandaag. Deze middag staat in het teken van vrouwelijke componisten met muziek van Isabella Leonarda en Rafaella Aleotti tot Ethel Smyth en Sally Beamish.
Schellingwouderkerk, Wijkergouw 6, Amsterdam - 16.00u - vrij entree met collecte na afloop

Dag in de Branding - Editie #73

Wilma Pistorius is gekozen als componist in residence voor 2025-2027. Wilma is een cellist en componist en tijdens haar residency bij Dag in de Branding gaat zij nieuwe muziek creëren. Als celliste met een passie voor hedendaagse muziek zoekt ze naar manieren om die toegankelijk te maken, via verhalen, improvisatie en optredens op bijzondere locaties zoals bossen of boten. Voor haar is muziek een speelse, magische manier om verbinding te maken: met de wereld, met anderen en met zichzelf.
Lees meer hier>>

De Schotse schrijver Ali Smith schreef vier romans waarin actuele thema’s als ecologie, migratie, Brexit en meer aan bod komen. Dit seizoenskwartet Autumn, Winter, Spring en Summer bereikte een miljoenenpubliek. New European Ensemble gaf vier vrouwelijke componisten de opdracht om nieuwe ensemblewerken te schrijven, geïnspireerd op deze romans. De vier nieuwe composities, van Kate Moore, Alice Yeung, Seung-Won Oh en Sara Zamboni, bieden een muzikaal antwoord op Smiths scherpe en sprankelende verhalen. Elk seizoen krijgt zijn eigen sonische landschap en belicht thema’s als ecologie, migratie, solidariteit en identiteit. Een voorstelling waarin taal en muziek elkaar versterken, uitdagen en verheffenen.
De wereldpremières vinden plaats op 7 juni 2025 in Amare, Den Haag en wordt hernomen in september 2025 in Amsterdam.


Twee jaar lang was Myrtó Nizami composer-in-residence bij Festival Dag in de Branding. “Het was een enorm intensief traject – veel meer nog dan mijn master aan het conservatorium, eerlijk gezegd. Ik heb veel over mezelf geleerd en ik bevind me als componist op een heel andere plek dan waar ik twee jaar geleden begon.
Op 7 juni presenteert ze in het Theater aan het Spui haar eindwerk Prima Materia III, ‘The Last Mask’.

Luister naar de Podcastserie: NOOIT VAN GEHOORD?!