November Music 2025 - Festival Highlights
02/11/25 14:09
Bij November Music 2025 gaan komende editie 22 composities in première.
Maar er is ook zoveel meer, zoals Fanfare, een interactieve geluidswandeling, gemaakt door Evelien van den Broek. Als componist, performer en producer maakt zij, naast geluidswandelingen, ook muziekvoorstellingen, en componeert ze elektronische muziek voor moderne dans, installaties en film. Je loopt door het grasland van Het Bossche Broek. Ineens hoor je een droefgeestige fanfare spelen, vlak achter je. Als jij stopt, stoppen zij ook, en wordt het stil. Zodra je verder loopt, beginnen ze weer. Ze achtervolgen je, gretig. Plakkerig. Ze houden je gezelschap en spelen vier nieuwe muziekcomposities, één voor elk seizoen.
Je loopt de wandeling met je eigen telefoon en koptelefoon, via de web applicatie. Zorg dat je telefoon goed is opgeladen en je toegang hebt tot internet. Je start bij het begin van de Sterrebosweg bij Het Bossche Broek, en bepaalt zelf welke route je wilt lopen, en hoe lang je door wilt gaan. Als je een telefoon hebt zonder internet, is het mogelijk om een telefoon met koptelefoon te lenen bij het festivalhart van November Music 7-9 november: Theater aan de Parade; 10-16 november: Verkadefabriek.
opdrachtstuk: Bosch Requiem 2025
Het Requiem for Mariza van Meriç Artaç (1990) is een eigentijdse mis, speciaal geschreven voor Cappella Amsterdam, New European Ensemble en vocale solisten. In haar composities verweeft Artaç theater, tekst en muziek. Ze maakt vooral naam met verbeeldingsrijk, expressief muziektheater waarin droom en werkelijkheid prettig schuren, zoals in haar kameropera’s Madam Koo (2018) en The Arrival of Mr. Z (2021) dat nog te zien was tijdens November Music 2021.
In haar Requiem for Mariza volgen we de lotgevallen van hoofdpersoon Mariza. Tijdens deze muzikale reis bevindt Mariza zich in een tussenruimte: ze wiegt heen en weer tussen het leven dat ze kende en een ondoorgrondelijke toekomst. Gevangen in dit tussengebied, en vergezeld door de mysterieuze metgezel Ra, begint ze haar afscheid: niet alleen van de herinneringen die haar leven vormgaven, maar ook van de momenten die ze nooit heeft beleefd, de paden die ze nooit heeft bewandeld, en de mens die ze nooit is geworden. Ze neemt afscheid van de spijt, de gemiste kansen en de mogelijkheden die nooit gerealiseerd zijn.
vrijdag 7 november 2025 om 19.00 uur | Theater aan de Parade
Artist in residence: Diamanda La Berge Dramm
De onvoorwaardelijke passie voor muziek zit diep in haar genen verankerd. Violist, composer, performer Diamanda La Berge Dramm is verzot op grenzeloze muziek. Ze excelleert in uitvoeringen van complexe, hedendaagse vioolpartituren, maar zoekt even goed de kruisbestuiving op tussen klassiek, pop, rock en geïmproviseerd. Tijdens haar artist-in-residency voor November Music krijgt La Berge Dramm alle ruimte om haar veelzijdige kunstenaarschap te etaleren. Tijdens November Music blinkt ze solo uit, maar deelt ze ook het podium met haar ouders. Reikhalzend wordt uitgekeken naar haar soloconcert Chimp (donderdag 13 november, Verkadefabriek). Het in 2022 voltooide opus is Diamanda’s eerste volledige album met eigen songs en composities. Tijdens haar soloshow Chimp schept ze een open ruimte waar ze haar publiek kan ontmoeten. Met liederen, virtuoos vioolspel en het sfeerrijke geluid van de Moog-synthesizer pakt ze de luisteraar in. Daarnaast vormt ze een duo met haar moeder Anne La Berge (vrijdag 14 november, Willem Twee Toonzaal). Op geheel eigen wijze verkennen Diamanda en Anne de toekomst van de eigentijdse muziek, waarbij ze vrolijk grasduinen door hun eigen archieven. Vader David Dramm voegt zich bij het gezelschap voor de La Berge Dramm Family Jam (zaterdag 15 november, Verkadefabriek). Gedrieën gaan ze op pad voor een muzikale safari vol covers (van country tot Velvet Underground), artrock-composities, songs en spoken word experimenten.
Ook is er een Componisten Expo ontworpen. Hier krijg meer te horen en zien over de componisten en hun werk, om op die manier dichterbij de maker te komen en om de muziek nog meer te kunnen omarmen; Een expositie in het festivalhart waar je rustig langs kunt wandelen en je door hele specifieke, soms bizarre, items meer komt te weten van componisten/makers: Meriç Artaç, Diamanda La Berge Dramm, Eva Beunk e.a.
NOVEMBER MUSIC 2025: 7 november -16 november 2025 door heel Den Bosch
Maar er is ook zoveel meer, zoals Fanfare, een interactieve geluidswandeling, gemaakt door Evelien van den Broek. Als componist, performer en producer maakt zij, naast geluidswandelingen, ook muziekvoorstellingen, en componeert ze elektronische muziek voor moderne dans, installaties en film. Je loopt door het grasland van Het Bossche Broek. Ineens hoor je een droefgeestige fanfare spelen, vlak achter je. Als jij stopt, stoppen zij ook, en wordt het stil. Zodra je verder loopt, beginnen ze weer. Ze achtervolgen je, gretig. Plakkerig. Ze houden je gezelschap en spelen vier nieuwe muziekcomposities, één voor elk seizoen.
Je loopt de wandeling met je eigen telefoon en koptelefoon, via de web applicatie. Zorg dat je telefoon goed is opgeladen en je toegang hebt tot internet. Je start bij het begin van de Sterrebosweg bij Het Bossche Broek, en bepaalt zelf welke route je wilt lopen, en hoe lang je door wilt gaan. Als je een telefoon hebt zonder internet, is het mogelijk om een telefoon met koptelefoon te lenen bij het festivalhart van November Music 7-9 november: Theater aan de Parade; 10-16 november: Verkadefabriek.
opdrachtstuk: Bosch Requiem 2025
Het Requiem for Mariza van Meriç Artaç (1990) is een eigentijdse mis, speciaal geschreven voor Cappella Amsterdam, New European Ensemble en vocale solisten. In haar composities verweeft Artaç theater, tekst en muziek. Ze maakt vooral naam met verbeeldingsrijk, expressief muziektheater waarin droom en werkelijkheid prettig schuren, zoals in haar kameropera’s Madam Koo (2018) en The Arrival of Mr. Z (2021) dat nog te zien was tijdens November Music 2021.
In haar Requiem for Mariza volgen we de lotgevallen van hoofdpersoon Mariza. Tijdens deze muzikale reis bevindt Mariza zich in een tussenruimte: ze wiegt heen en weer tussen het leven dat ze kende en een ondoorgrondelijke toekomst. Gevangen in dit tussengebied, en vergezeld door de mysterieuze metgezel Ra, begint ze haar afscheid: niet alleen van de herinneringen die haar leven vormgaven, maar ook van de momenten die ze nooit heeft beleefd, de paden die ze nooit heeft bewandeld, en de mens die ze nooit is geworden. Ze neemt afscheid van de spijt, de gemiste kansen en de mogelijkheden die nooit gerealiseerd zijn.
vrijdag 7 november 2025 om 19.00 uur | Theater aan de Parade
Artist in residence: Diamanda La Berge Dramm
De onvoorwaardelijke passie voor muziek zit diep in haar genen verankerd. Violist, composer, performer Diamanda La Berge Dramm is verzot op grenzeloze muziek. Ze excelleert in uitvoeringen van complexe, hedendaagse vioolpartituren, maar zoekt even goed de kruisbestuiving op tussen klassiek, pop, rock en geïmproviseerd. Tijdens haar artist-in-residency voor November Music krijgt La Berge Dramm alle ruimte om haar veelzijdige kunstenaarschap te etaleren. Tijdens November Music blinkt ze solo uit, maar deelt ze ook het podium met haar ouders. Reikhalzend wordt uitgekeken naar haar soloconcert Chimp (donderdag 13 november, Verkadefabriek). Het in 2022 voltooide opus is Diamanda’s eerste volledige album met eigen songs en composities. Tijdens haar soloshow Chimp schept ze een open ruimte waar ze haar publiek kan ontmoeten. Met liederen, virtuoos vioolspel en het sfeerrijke geluid van de Moog-synthesizer pakt ze de luisteraar in. Daarnaast vormt ze een duo met haar moeder Anne La Berge (vrijdag 14 november, Willem Twee Toonzaal). Op geheel eigen wijze verkennen Diamanda en Anne de toekomst van de eigentijdse muziek, waarbij ze vrolijk grasduinen door hun eigen archieven. Vader David Dramm voegt zich bij het gezelschap voor de La Berge Dramm Family Jam (zaterdag 15 november, Verkadefabriek). Gedrieën gaan ze op pad voor een muzikale safari vol covers (van country tot Velvet Underground), artrock-composities, songs en spoken word experimenten.
Ook is er een Componisten Expo ontworpen. Hier krijg meer te horen en zien over de componisten en hun werk, om op die manier dichterbij de maker te komen en om de muziek nog meer te kunnen omarmen; Een expositie in het festivalhart waar je rustig langs kunt wandelen en je door hele specifieke, soms bizarre, items meer komt te weten van componisten/makers: Meriç Artaç, Diamanda La Berge Dramm, Eva Beunk e.a.
NOVEMBER MUSIC 2025: 7 november -16 november 2025 door heel Den Bosch
Ein Festival für Emilie Mayer
14/10/25 10:26
Clara Schumann en Fanny Mendelssohn, ja inmiddels kent iedereen deze componisten. Maar in Duitsland is het hun generatiegenote Emilie Mayer die intussen beschouwd wordt als de belangrijkste Duitse componiste van de 19de eeuw. Dat heeft te maken met haar omvangrijke oeuvre dat vooral orkestwerk omvat. Ook haar levensloop als bewust ongehuwde vrouw speelt mee. Emilie Mayer was zich dermate bewust van haar capaciteiten dat ze zich als eerste vrouw durfde uit te geven als ‘beroepscomponiste’.
De Akademie für Alte Musik Berlin haalt haar eind oktober definitief uit de vergetelheid met een reeks van drie concerten in Berlijn.
24 oktober - 28 oktober - 1 november 2025 | Pierre Boulez Zaal, Berlin
De Akademie für Alte Musik Berlin haalt haar eind oktober definitief uit de vergetelheid met een reeks van drie concerten in Berlijn.
24 oktober - 28 oktober - 1 november 2025 | Pierre Boulez Zaal, Berlin
Opening Blad & Blazers Festival & Expo
10/10/25 10:24
Het Blad & Blazers Festival gaat feestelijk van start met de opening van de expositie 'Electrina's', met werkschetsen uit de prille beginjaren van elektro-akoestiek van Nederlandse vrouwelijke componisten, gecureerd door Huba de Graaff.
Electrina's: Niet alle muziek valt makkelijk op ‘blad’ vast te leggen, te noteren. Zeker niet ouderwetse 'elektronische muziek'. Als je maar hard genoeg blad-blaast komt er werk van pioniersvrouwen boven!
Speciaal voor het Blad & Blazers Festival in het Plein Theater exposeert Huba de Graaff werkschetsen uit de prille beginjaren van elektro-akoestiek van Nederlandse vrouwelijke componisten, omdat er hiervan maar heel weinig op ‘blad’ staat. Er worden werkschetsen geëxposeerd uit de jaren ’80 en eerder van o.a. Anne LaBerge, Tera de Marez Oyens, Huba de Graaff, Allison Isadora en Moniek Toebosch. Tijdens de expo zullen fragmenten elektronische muziek van deze componisten te beluisteren zijn.
donderdag 16 oktober 2025 om 19.00 uur | Plein Theater, Amsterdam
Electrina's: Niet alle muziek valt makkelijk op ‘blad’ vast te leggen, te noteren. Zeker niet ouderwetse 'elektronische muziek'. Als je maar hard genoeg blad-blaast komt er werk van pioniersvrouwen boven!
Speciaal voor het Blad & Blazers Festival in het Plein Theater exposeert Huba de Graaff werkschetsen uit de prille beginjaren van elektro-akoestiek van Nederlandse vrouwelijke componisten, omdat er hiervan maar heel weinig op ‘blad’ staat. Er worden werkschetsen geëxposeerd uit de jaren ’80 en eerder van o.a. Anne LaBerge, Tera de Marez Oyens, Huba de Graaff, Allison Isadora en Moniek Toebosch. Tijdens de expo zullen fragmenten elektronische muziek van deze componisten te beluisteren zijn.
donderdag 16 oktober 2025 om 19.00 uur | Plein Theater, Amsterdam
Gaudeamus - Festival highlights
06/09/25 08:43
Voor haar project A Beautiful Path wandelt componiste Kate Moore in etappes van het oosten van Nederland naar het meest westelijke punt van Ierland. Al lopend ontwikkelt ze een nieuwe muziekcyclus, geïnspireerd op troubadours die eeuwen geleden de orale geschiedenis van streken in kaart brachten. Tijdens hetl presenteert ze de première van het eerste voltooide werk dat ze tijdens dit project schreef: Garden of Thornless Roses, een mystiek stuk over de symboliek van bloemen en Middeleeuwse kruiden, voor drie instrumenten die de rondtrekkende troubadours traditioneel bespeelden: blokfluit, Middeleeuwse harp en viella.
zondag 14 september om 17.00 uur | Pandhof
Honingzuigers, een Oost-Afrikaanse vogelsoort, zingen al een miljoen jaar hetzelfde lied. De voorouders van de Kenyaanse componiste en geluidskunstenares Nyokabi Kariũki moeten dus hun gezang voortdurend gehoord hebben toen ook zij, in prekoloniale tijden, hun kennis mondeling overdroegen, in de vorm van zang en muziek. In haar performance Birdsongs from Kĩrĩnyaga voor het Cello Octet Amsterdam, stem en field recordings, verkent Kariũki de rijke wisselwerking tussen natuur en menselijk erfgoed.
zaterdag 13 september om 20.15 | Tivoli/Vredenburg
Het duo van basklarinettiste Fie Schouten en celliste Katharina Gross brengt samen met pianist Pascal Meyer een concert rondom het stuk Sounds, Archeologies van Isabel Mundry, een van de juryleden voor de Gaudeamus Award 2025. Een stuk waarin Mundry als een archeoloog verschillende archetypes van het klassieke componeren opgraaft en zich er opnieuw toe probeert te verhouden. Ook werk van o.a. Cecilia Arditto Delsoglio en Patricia Alessandrini.
vrijdag 12 september om 17.00 uur | Doopsgezind Gemeente
We weten allemaal hoe indrukwekkend het immersieve geluid in een bioscoop kan zijn. Maar wat gebeurt er als je de 64 ruimtelijk opgestelde speakers van het Dolby Atmos-geluidssysteem inzet voor enkel muziek? En wat als je daar ook nog eens de veertien supergetalenteerde musici van Orkest De Ereprijs aan toevoegt? Stap midden in het geluid en ervaar een nieuwe manier van luisteren.Atmos/Spheres II is de tweede editie van een meerjarig onderzoek van Dyane Donck Company naar de artistieke mogelijkheden van het Dolby Atmos-geluidssysteem. In samenwerking met Orkest De Ereprijs staat ditmaal de combinatie van Dolby Atmos en live muziek centraal.
Met muziek van o.a. Evelien van den Broek, Ji Youn Kang en Marieke van de Ven.
vrijdag 12 september om 14.30 uur | Kinepolis Jaarbeurs
In The Usual neemt componiste Karmit Fadael het publiek mee in een muzikaal en theatraal onderzoek naar de subtiele, maar ontwrichtende kracht van micro-agressies. Opmerkingen en gedragingen die ogenschijnlijk onschuldig of zelfs goedbedoeld zijn, krijgen een andere lading in de context van persoonlijke ervaringen of échte agressie. Wanneer wordt een blik kwetsend? En waarom nemen we sommige machtsspelletjes voor lief?
vrijdag 12 september om 20:15 uur | Stadsschouwburg
Freedom in Fragments
In deze solovoorstelling deelt componiste, muzikante en interdisciplinair maakster Sanam Tahmasebi een persoonlijke reflectie op thema’s als vrijheid, herinnering en de stem als vorm van verzet. Op basis van haar lopende multidisciplinaire project Beyond the Triangle presenteert ze een stuk bestaande uit gelaagde zang, cello, veldopnames, elektronica en poëzie, gevolgd door een gesprek met het publiek.
vrijdag 12 september om 20.30 | Theater Kikker
Anushka Chkheidze is een componiste en producer van elektronische muziek uit Tbilisi, Georgië, wiens genres overstijgende werk een brug slaat tussen de avantgarde, hedendaags klassieke muziek en de wereld van IDM. Op Gaudeamus Festival 2025 presenteert ze haar nieuwe performance Intricate Pipes: een project gebaseerd op Chkheidzes lang gekoesterde wens om te werken met pijporgels – niet op de klassieke manier, maar als een programmeerbaar instrument, uitgebreid met digitale tools.
donderdag 11 september om 20.00 uur | Lutherse Kerk
De Italiaanse componist en saxofonist Laura Agnusdei keert terug naar 't festival met muziek van haar nieuwste album Flowers Are Blooming In Antarctica. Een diepgaande, tijdloze meditatie op onze relatie met de planeet Aarde, ondersteund door een levendige soundtrack van spirituele jazz, fourth world minimalisme, tropische elektronica en hedendaagse elegantie.
Laura Agnusdei’s tenorsax speelt een centrale rol op Flowers Are Blooming In Antarctica, als laserstaaf omhoog geheven naar de wolken, een dirigent die stichtelijke soundscapes orkestreert voor een drie-ogige dolfijn, ons begeleidend door prismatische weilanden en oceanen met een hoge zuurtegraad. Met een aan Miles Davis herinnerende scherpheid begeeft ze zich door een tropische geluidswereld in haar meest organische en transcendentale werk tot op heden.
woensdag 10 september om 19,30 uur | Tivoli/Vredenburg
En daarnaast ook de INSTALLATIES en performances van Sophia Mitiku, Adama Delphine Fawundu en anderen!
Meer informatie over het festival en tickets hier>>
zondag 14 september om 17.00 uur | Pandhof
Honingzuigers, een Oost-Afrikaanse vogelsoort, zingen al een miljoen jaar hetzelfde lied. De voorouders van de Kenyaanse componiste en geluidskunstenares Nyokabi Kariũki moeten dus hun gezang voortdurend gehoord hebben toen ook zij, in prekoloniale tijden, hun kennis mondeling overdroegen, in de vorm van zang en muziek. In haar performance Birdsongs from Kĩrĩnyaga voor het Cello Octet Amsterdam, stem en field recordings, verkent Kariũki de rijke wisselwerking tussen natuur en menselijk erfgoed.
zaterdag 13 september om 20.15 | Tivoli/Vredenburg
Het duo van basklarinettiste Fie Schouten en celliste Katharina Gross brengt samen met pianist Pascal Meyer een concert rondom het stuk Sounds, Archeologies van Isabel Mundry, een van de juryleden voor de Gaudeamus Award 2025. Een stuk waarin Mundry als een archeoloog verschillende archetypes van het klassieke componeren opgraaft en zich er opnieuw toe probeert te verhouden. Ook werk van o.a. Cecilia Arditto Delsoglio en Patricia Alessandrini.
vrijdag 12 september om 17.00 uur | Doopsgezind Gemeente
We weten allemaal hoe indrukwekkend het immersieve geluid in een bioscoop kan zijn. Maar wat gebeurt er als je de 64 ruimtelijk opgestelde speakers van het Dolby Atmos-geluidssysteem inzet voor enkel muziek? En wat als je daar ook nog eens de veertien supergetalenteerde musici van Orkest De Ereprijs aan toevoegt? Stap midden in het geluid en ervaar een nieuwe manier van luisteren.Atmos/Spheres II is de tweede editie van een meerjarig onderzoek van Dyane Donck Company naar de artistieke mogelijkheden van het Dolby Atmos-geluidssysteem. In samenwerking met Orkest De Ereprijs staat ditmaal de combinatie van Dolby Atmos en live muziek centraal.
Met muziek van o.a. Evelien van den Broek, Ji Youn Kang en Marieke van de Ven.
vrijdag 12 september om 14.30 uur | Kinepolis Jaarbeurs
In The Usual neemt componiste Karmit Fadael het publiek mee in een muzikaal en theatraal onderzoek naar de subtiele, maar ontwrichtende kracht van micro-agressies. Opmerkingen en gedragingen die ogenschijnlijk onschuldig of zelfs goedbedoeld zijn, krijgen een andere lading in de context van persoonlijke ervaringen of échte agressie. Wanneer wordt een blik kwetsend? En waarom nemen we sommige machtsspelletjes voor lief?
vrijdag 12 september om 20:15 uur | Stadsschouwburg
Freedom in Fragments
In deze solovoorstelling deelt componiste, muzikante en interdisciplinair maakster Sanam Tahmasebi een persoonlijke reflectie op thema’s als vrijheid, herinnering en de stem als vorm van verzet. Op basis van haar lopende multidisciplinaire project Beyond the Triangle presenteert ze een stuk bestaande uit gelaagde zang, cello, veldopnames, elektronica en poëzie, gevolgd door een gesprek met het publiek.
vrijdag 12 september om 20.30 | Theater Kikker
Anushka Chkheidze is een componiste en producer van elektronische muziek uit Tbilisi, Georgië, wiens genres overstijgende werk een brug slaat tussen de avantgarde, hedendaags klassieke muziek en de wereld van IDM. Op Gaudeamus Festival 2025 presenteert ze haar nieuwe performance Intricate Pipes: een project gebaseerd op Chkheidzes lang gekoesterde wens om te werken met pijporgels – niet op de klassieke manier, maar als een programmeerbaar instrument, uitgebreid met digitale tools.
donderdag 11 september om 20.00 uur | Lutherse Kerk
De Italiaanse componist en saxofonist Laura Agnusdei keert terug naar 't festival met muziek van haar nieuwste album Flowers Are Blooming In Antarctica. Een diepgaande, tijdloze meditatie op onze relatie met de planeet Aarde, ondersteund door een levendige soundtrack van spirituele jazz, fourth world minimalisme, tropische elektronica en hedendaagse elegantie.
Laura Agnusdei’s tenorsax speelt een centrale rol op Flowers Are Blooming In Antarctica, als laserstaaf omhoog geheven naar de wolken, een dirigent die stichtelijke soundscapes orkestreert voor een drie-ogige dolfijn, ons begeleidend door prismatische weilanden en oceanen met een hoge zuurtegraad. Met een aan Miles Davis herinnerende scherpheid begeeft ze zich door een tropische geluidswereld in haar meest organische en transcendentale werk tot op heden.
woensdag 10 september om 19,30 uur | Tivoli/Vredenburg
En daarnaast ook de INSTALLATIES en performances van Sophia Mitiku, Adama Delphine Fawundu en anderen!
Meer informatie over het festival en tickets hier>>
Dag van de Componist 2025
04/06/25 09:39
Op en rond 21 juni 2025 vindt de vierde editie van de Dag van de Componist plaats. In meer dan twintig steden worden componisten gevierd met concerten, workshops en lezingen. Acht Stadscomponisten schrijven nieuw werk voor hun stad. Publiek reist mee met de knalrode New Music NOW Express, met live-optredens in de trein en op stations. NPO Klassiek volgt het festival op de voet. Het initiatief van New Music NOW is uniek in Europa. Met o.a. muziek van Stadscomponisten Kate Moore (Amsterdam), Saskia Venegas (Rotterdam), Angela de Weijer (Heerlen) en Nicoline Soeter (Tilburg).
Lees meer HIER>>
Lees meer HIER>>
Dag in de Branding - Editie #73
02/06/25 15:12
Wilma Pistorius is gekozen als componist in residence voor 2025-2027. Wilma is een cellist en componist en tijdens haar residency bij Dag in de Branding gaat zij nieuwe muziek creëren. Als celliste met een passie voor hedendaagse muziek zoekt ze naar manieren om die toegankelijk te maken, via verhalen, improvisatie en optredens op bijzondere locaties zoals bossen of boten. Voor haar is muziek een speelse, magische manier om verbinding te maken: met de wereld, met anderen en met zichzelf.
Lees meer hier>>
De Schotse schrijver Ali Smith schreef vier romans waarin actuele thema’s als ecologie, migratie, Brexit en meer aan bod komen. Dit seizoenskwartet Autumn, Winter, Spring en Summer bereikte een miljoenenpubliek. New European Ensemble gaf vier vrouwelijke componisten de opdracht om nieuwe ensemblewerken te schrijven, geïnspireerd op deze romans. De vier nieuwe composities, van Kate Moore, Alice Yeung, Seung-Won Oh en Sara Zamboni, bieden een muzikaal antwoord op Smiths scherpe en sprankelende verhalen. Elk seizoen krijgt zijn eigen sonische landschap en belicht thema’s als ecologie, migratie, solidariteit en identiteit. Een voorstelling waarin taal en muziek elkaar versterken, uitdagen en verheffenen.
De wereldpremières vinden plaats op 7 juni 2025 in Amare, Den Haag en wordt hernomen in september 2025 in Amsterdam.
Twee jaar lang was Myrtó Nizami composer-in-residence bij Festival Dag in de Branding. “Het was een enorm intensief traject – veel meer nog dan mijn master aan het conservatorium, eerlijk gezegd. Ik heb veel over mezelf geleerd en ik bevind me als componist op een heel andere plek dan waar ik twee jaar geleden begon.
Op 7 juni presenteert ze in het Theater aan het Spui haar eindwerk Prima Materia III, ‘The Last Mask’.
Lees meer hier>>
De Schotse schrijver Ali Smith schreef vier romans waarin actuele thema’s als ecologie, migratie, Brexit en meer aan bod komen. Dit seizoenskwartet Autumn, Winter, Spring en Summer bereikte een miljoenenpubliek. New European Ensemble gaf vier vrouwelijke componisten de opdracht om nieuwe ensemblewerken te schrijven, geïnspireerd op deze romans. De vier nieuwe composities, van Kate Moore, Alice Yeung, Seung-Won Oh en Sara Zamboni, bieden een muzikaal antwoord op Smiths scherpe en sprankelende verhalen. Elk seizoen krijgt zijn eigen sonische landschap en belicht thema’s als ecologie, migratie, solidariteit en identiteit. Een voorstelling waarin taal en muziek elkaar versterken, uitdagen en verheffenen.
De wereldpremières vinden plaats op 7 juni 2025 in Amare, Den Haag en wordt hernomen in september 2025 in Amsterdam.
Twee jaar lang was Myrtó Nizami composer-in-residence bij Festival Dag in de Branding. “Het was een enorm intensief traject – veel meer nog dan mijn master aan het conservatorium, eerlijk gezegd. Ik heb veel over mezelf geleerd en ik bevind me als componist op een heel andere plek dan waar ik twee jaar geleden begon.
Op 7 juni presenteert ze in het Theater aan het Spui haar eindwerk Prima Materia III, ‘The Last Mask’.
Saariaho Festival
05/03/25 10:32
De droomachtige wereld van een modern genie
In 2023 overleed Kaija Saariaho op zeventigjarige leeftijd. Ze was op het hoogtepunt van haar roem en werd geëerd als de componist die het modernisme weer een even menselijk als sprookjesachtig gezicht gaf. Het Muziekgebouw eert haar met het Saariaho Festival waarin twee concerten van Asko|Schönberg.
Asko|Schönberg zet meteen een begin- en een eindpunt neer in het openingsconcert van het Saariaho Festival. Graal théâtre voor viool en ensemble uit 1994 was een van Saariaho’s eerste succeswerken en het trompetconcert Hush uit 2023 is haar zwanenzang. Het concert geschreven voor jazztrompettist Verneri Pohjola is op te vatten als een reis door haar leven. Een indringend werk dat in deze ensembleversie nog meer indruk maakt.
‘Elk concert is een portret van de persoon voor wie het geschreven is’, zei Kaija Saariaho over Hush. Ook Graal théâtre, haar eerste concert, is zo’n portret, geschreven voor Gidon Kremer. Inmiddels hebben Asko|Schönberg en violist Joseph Puglia het werk zo vaak gespeeld dat het geheel eigen is geworden. Mooi detail: de belangrijke trompetpartij in Graal théâtre keert terug in Hush, haar laatste concert.
SAARIAHO FESTIVAL 13-16 maart 2025 | Muziekgebouw Amsterdam
In 2023 overleed Kaija Saariaho op zeventigjarige leeftijd. Ze was op het hoogtepunt van haar roem en werd geëerd als de componist die het modernisme weer een even menselijk als sprookjesachtig gezicht gaf. Het Muziekgebouw eert haar met het Saariaho Festival waarin twee concerten van Asko|Schönberg.
Asko|Schönberg zet meteen een begin- en een eindpunt neer in het openingsconcert van het Saariaho Festival. Graal théâtre voor viool en ensemble uit 1994 was een van Saariaho’s eerste succeswerken en het trompetconcert Hush uit 2023 is haar zwanenzang. Het concert geschreven voor jazztrompettist Verneri Pohjola is op te vatten als een reis door haar leven. Een indringend werk dat in deze ensembleversie nog meer indruk maakt.
‘Elk concert is een portret van de persoon voor wie het geschreven is’, zei Kaija Saariaho over Hush. Ook Graal théâtre, haar eerste concert, is zo’n portret, geschreven voor Gidon Kremer. Inmiddels hebben Asko|Schönberg en violist Joseph Puglia het werk zo vaak gespeeld dat het geheel eigen is geworden. Mooi detail: de belangrijke trompetpartij in Graal théâtre keert terug in Hush, haar laatste concert.
SAARIAHO FESTIVAL 13-16 maart 2025 | Muziekgebouw Amsterdam
Illuminate Women's Music Festival: Scotland
01/12/24 12:26
This winter the festival will take place In Glasgow, Edinburgh, Aberdeen, Dundee, Paisley and Kinlochard incporating tailored concerts, talks, introductions, workshops and family friendly activities, as well as online events and resource packs, many of them free to attend.
The series will tour newly commissioned works by diverse Scottish composers, written for soprano Stephanie Lamprea and cellist Jessica Kerr. These compositions will explore Scottish folklore interpretations through innovative contemporary music angles. Historical and established works by women will be programmed alongside at various concerts, to give a rich context to the strong but neglected tradition of women’s music.
The concert at the Royal Conservatoire of Scotland on December 12th is the first one in the series, presenting world premieres by Simone Searles, Sonia Allori, Kate Sagovsky, Rūta Vitkauskaitė and Angela Elizabeth Slater. The concert will also include Social sounds for voice and electronics by Emily Doolittle, the light through the forest leaves’ by Lisa Robertson and Las Desaparecidas by Angelica Negron.
Radio Monalisa will be broadcasting works by a number of the composers on Sunday, December 8th, 2024.
All information about the festival here>>
The series will tour newly commissioned works by diverse Scottish composers, written for soprano Stephanie Lamprea and cellist Jessica Kerr. These compositions will explore Scottish folklore interpretations through innovative contemporary music angles. Historical and established works by women will be programmed alongside at various concerts, to give a rich context to the strong but neglected tradition of women’s music.
The concert at the Royal Conservatoire of Scotland on December 12th is the first one in the series, presenting world premieres by Simone Searles, Sonia Allori, Kate Sagovsky, Rūta Vitkauskaitė and Angela Elizabeth Slater. The concert will also include Social sounds for voice and electronics by Emily Doolittle, the light through the forest leaves’ by Lisa Robertson and Las Desaparecidas by Angelica Negron.
Radio Monalisa will be broadcasting works by a number of the composers on Sunday, December 8th, 2024.
All information about the festival here>>
Festival Tips: November Music 2024
28/10/24 09:29
Vorig jaar overleed de vermaarde Finse componiste Kaija Saariaho. Voor veel vrouwelijke componisten geldt de visionaire kracht van Saariaho’s werk als blijvende inspiratiebron.
De Vlaamse gezelschappen I Solisti en het Spectra brengen een warm eerbetoon aan haar revolutionaire, wonderschone muziek. Hoofdmoot vormt hun uitvoering van Saariaho's Solar (1993) van Kaija Saariaho. Met dit meesterwerk voor groot ensemble tart Saariaho de wetten van zwaartekracht. Verheffende, stralende muziek waarin een geraffineerd spel met de magnetische aantrekkingskracht van harmonie wordt ontketend.
Naast dit zelden live te beluisteren topstuk uit de twintigste eeuw, brengen de Vlaamse gezelschappen een spiksplinternieuw werk van de prominente Belgische componiste Annelies Van Parys. Zij schrijft het werk Threnody waarbij ze zich laat inspireren door een epische klaagzang van Josquin Desprez. In opdracht van November Music pakt de Spaanse-Belgische componiste Saskia Venegas uit met een wereldpremière, The White Lotus. Daarnaast klinkt er nieuw werk van de Belgische componiste Ellen Jacobs als een stil eerbetoon aan Saariaho’s ruimtelijke visioenen.
12 november 2024 - Den Bosch: Theater aan de Parade - 20.45 uur
Een concert voor speelgoedpiano en cello? Deze curieuze combo zie je maar hoogst zelden op de concertpodia. De Zuid-Afrikaanse celliste/componiste Wilma Pistorius en Australische pianiste Anne Veinberg zijn beiden actief in Nederland. Samen bekokstoofden ze een intieme concertervaring voor de piepkleine toypiano en de onverwoestbare cello. Centraal staat Secret Compartment, een interactieve werk voor speelgoedpiano’s en music box van Wilma Pistorius.
Haar notenmateriaal wordt tijdens het concert verweven met improvisaties en toeval-elementen. Het publiek helpt daarbij een handje. Vlak voor het concert worden bezoekers uitgenodigd om op een bijzondere wijze de koers van de muziek te bepalen. Pistorius baseerde haar compositie op de meditatieve Zen-filosofie en de historische lijst van astronomische objecten van Charles Messier (van Grote Beer tot Orion) uit 1794.
10 november 2024 - Den Bosch: Theater Artemis -11.30 uur
MUZIEKROUTE 10 NOVEMBER
De warme, zangerige klank van de cello vormt een perfect match met de welluidende eendracht van het koor. Cellist Pieter Wispelwey gaat nu een duet aan met Cappella Amsterdam. Hoofdmoot wordt gevormd door het meesterwerk Canticle of the Sun van de Russische componist Sofia Goebaidoelina. Een van Nederlands geliefdste, jonge componisten Mathilde Wantenaar schrijft speciaal voor deze gelegenheid een nieuw werk voor cello en koor.
8 november 2024 - Den Bosch: Grote Kerk - 20.45 uur
De Vlaamse gezelschappen I Solisti en het Spectra brengen een warm eerbetoon aan haar revolutionaire, wonderschone muziek. Hoofdmoot vormt hun uitvoering van Saariaho's Solar (1993) van Kaija Saariaho. Met dit meesterwerk voor groot ensemble tart Saariaho de wetten van zwaartekracht. Verheffende, stralende muziek waarin een geraffineerd spel met de magnetische aantrekkingskracht van harmonie wordt ontketend.
Naast dit zelden live te beluisteren topstuk uit de twintigste eeuw, brengen de Vlaamse gezelschappen een spiksplinternieuw werk van de prominente Belgische componiste Annelies Van Parys. Zij schrijft het werk Threnody waarbij ze zich laat inspireren door een epische klaagzang van Josquin Desprez. In opdracht van November Music pakt de Spaanse-Belgische componiste Saskia Venegas uit met een wereldpremière, The White Lotus. Daarnaast klinkt er nieuw werk van de Belgische componiste Ellen Jacobs als een stil eerbetoon aan Saariaho’s ruimtelijke visioenen.
12 november 2024 - Den Bosch: Theater aan de Parade - 20.45 uur
Een concert voor speelgoedpiano en cello? Deze curieuze combo zie je maar hoogst zelden op de concertpodia. De Zuid-Afrikaanse celliste/componiste Wilma Pistorius en Australische pianiste Anne Veinberg zijn beiden actief in Nederland. Samen bekokstoofden ze een intieme concertervaring voor de piepkleine toypiano en de onverwoestbare cello. Centraal staat Secret Compartment, een interactieve werk voor speelgoedpiano’s en music box van Wilma Pistorius.
Haar notenmateriaal wordt tijdens het concert verweven met improvisaties en toeval-elementen. Het publiek helpt daarbij een handje. Vlak voor het concert worden bezoekers uitgenodigd om op een bijzondere wijze de koers van de muziek te bepalen. Pistorius baseerde haar compositie op de meditatieve Zen-filosofie en de historische lijst van astronomische objecten van Charles Messier (van Grote Beer tot Orion) uit 1794.
10 november 2024 - Den Bosch: Theater Artemis -11.30 uur
MUZIEKROUTE 10 NOVEMBER
- Als een ware alchemist verbindt de Belgisch/Nederlandse geluidskunstenaar en componist Cathy van Eck de werelden van kunst, klank en theater. De mens en diens eindeloze verbeelding is daarbij steeds de magische factor. Van Eck is een onderzoeker van het zeldzame poëtische soort. Haar artistieke werk bestaat uit performances met live-elektronica en installaties met geluidsobjecten, die ze vaak zelf ontwerpt. Ze werkt nauw samen met performers om haar stukken te ontwikkelen, en soms schept ze in haar eentje een persoonlijke fantasiewereld vol absurde trekjes.
- De Duits-Britse componiste Claudia Molitor keert terug naar November Music voor een nieuw performancewerk. In haar Now Everything Is Different combineert ze veldopnames, pianoklanken, visuals en liederen. Molitor slaat onverwachte bruggen tussen klassieke muziek, pop, videokunst en performance art. In haar meditatieve werk is Claudia Molitor beïnvloed door het intens luisteren naar en ondergaan van klankprocessen, zoals dat eerder al werd omschreven door de Amerikaanse componiste Pauline Oliveros in haar Deep Listening concept.
- In de sfeerrijke Grote Kerk brengt het Organist Geerten van de Wetering en panfluitmaestro Matthijs Koene werk van twee componisten uit twee verschillende generaties, namelijk Roderik de Man (1941) en Celia Swart (1994). In haar beeldende muziek weeft Swart op subtiele wijze invloeden uit het postminimalisme, de moderne jazz en popmuziek tot een intrigerend geheel. Voor het duo schreef ze de compositie Shifting Presence (2024). Het werk neemt ‘de luisteraar mee op een levensreis van het lichaam en de ziel’, aldus de componiste. “De panfluit verklankt het lichaam en het orgel de ziel. Deze twee, lichaam en ziel, worden met elkaar verbonden door een groeiende melodie. Samen maken ze een levensreis en ontdekken wat er gebeurt met de ziel als het lichaam eindigt. Juist in een oude, spirituele ruimte vind ik dit een spannende zoektocht”, licht Swart toe.
De warme, zangerige klank van de cello vormt een perfect match met de welluidende eendracht van het koor. Cellist Pieter Wispelwey gaat nu een duet aan met Cappella Amsterdam. Hoofdmoot wordt gevormd door het meesterwerk Canticle of the Sun van de Russische componist Sofia Goebaidoelina. Een van Nederlands geliefdste, jonge componisten Mathilde Wantenaar schrijft speciaal voor deze gelegenheid een nieuw werk voor cello en koor.
8 november 2024 - Den Bosch: Grote Kerk - 20.45 uur
Cello Biënnale 10 Jaar!
22/10/24 12:59
De Cello Biënnale Amsterdam is een tien dagen durend internationaal muziekfestival rondom de cello. Met meer dan 100 evenementen in alle ruimtes van het Muziekgebouw aan ’t IJ en het Bimhuis is de Cello Biënnale Amsterdam de ontmoetingsplaats en bron van inspiratie voor cellisten en muziekliefhebbers uit de hele wereld.
Highlights zijn:
donderdag 7 november - 20.15
Het Concertgebouworkest met de Nederlandse premiere van Liza Lim's A Sutured World – Celloconcert
maandag 4 november - 20.15 Canticle of the Sun, een meesterwerk van Sofia Goebaidoelina en de wereldpremière van Mathilde Wantenaar's La Noche Oscura del Alma (uitverkocht maar wordt ook herhaald tijdens November Music 2024 in Den Bosch)
zondag 3 november - 20.15
de wereldpremière van Wilma Pistorius' A.D.A.
De masterclasses van: Geneviève Verhage, Laura van der Heijden, Ella van Poucke en Kristina Blaumane
En het randprogramma dat gratis toegankelijk is!
Highlights zijn:
donderdag 7 november - 20.15
Het Concertgebouworkest met de Nederlandse premiere van Liza Lim's A Sutured World – Celloconcert
maandag 4 november - 20.15 Canticle of the Sun, een meesterwerk van Sofia Goebaidoelina en de wereldpremière van Mathilde Wantenaar's La Noche Oscura del Alma (uitverkocht maar wordt ook herhaald tijdens November Music 2024 in Den Bosch)
zondag 3 november - 20.15
de wereldpremière van Wilma Pistorius' A.D.A.
De masterclasses van: Geneviève Verhage, Laura van der Heijden, Ella van Poucke en Kristina Blaumane
En het randprogramma dat gratis toegankelijk is!
BBC Proms 10 - Cheryl Frances-Hoad
24/07/24 11:12
Cheryl Frances-Hoad scheef een cello concert van 20 minuten vorig jaar in opdracht van het BBC Scottish Symphony Orchestra. Het driedelige werk, Earth, Sea, Air, barst van het vrolijke gevoel en haalt inspiratie uit drie contrasterende aspecten van de natuur: de denkbeeldige vlucht van een gierzwaluw, fytoplankton (algen) in de oceaan en vulkanen.
Het concerto is ook geïnspireerd door celliste Laura van der Heijden en Frances-Hoad's verlangen om een stuk te schrijven dat zowel de moeite waard is om te spelen als om naar te luisteren. Met stijgende melodieën, een langzaam deel dat de solist de kans geeft om zijn muzikaliteit ten volle te laten horen en een finale waarin de virtuositeit van de solist uitbundig tot zijn recht komt, is het celloconcert een baanbrekend nieuw werk voor cello en groot orkest.
vrijdag 26 juli 2024 - tijdens de Night of the Proms op BBC Radio 3 om 20.00 uur (en ook live op NPO Klassiek)
Het concerto is ook geïnspireerd door celliste Laura van der Heijden en Frances-Hoad's verlangen om een stuk te schrijven dat zowel de moeite waard is om te spelen als om naar te luisteren. Met stijgende melodieën, een langzaam deel dat de solist de kans geeft om zijn muzikaliteit ten volle te laten horen en een finale waarin de virtuositeit van de solist uitbundig tot zijn recht komt, is het celloconcert een baanbrekend nieuw werk voor cello en groot orkest.
vrijdag 26 juli 2024 - tijdens de Night of the Proms op BBC Radio 3 om 20.00 uur (en ook live op NPO Klassiek)
Dag van de Componist 2024
10/06/24 17:48
Na twee edities, is de Dag van de Componist al niet meer weg te denken uit het Nederlandse muziekleven.
Op en rond zaterdag 15 juni 2024 vindt de derde editie plaats, waarbij nog meer partners, componisten en musici en nieuwe steden deelnemen.
De Dag van de Componist presenteert meer dan 150 concerten met muziek van honderden componisten, uitgevoerd door meer dan 500 musici in meer dan 15 steden.
Met muziek van o.a. Aftab Darvishi, Rieteke Hölscher, Annette Kruisbrink, Vanessa Lann, Celia Swart, Calliope Tsoupaki en Saskia Venegas.
Zie de website van NEW MUSIC NOW voor alle concerten, tijden, etc!
Op en rond zaterdag 15 juni 2024 vindt de derde editie plaats, waarbij nog meer partners, componisten en musici en nieuwe steden deelnemen.
De Dag van de Componist presenteert meer dan 150 concerten met muziek van honderden componisten, uitgevoerd door meer dan 500 musici in meer dan 15 steden.
Met muziek van o.a. Aftab Darvishi, Rieteke Hölscher, Annette Kruisbrink, Vanessa Lann, Celia Swart, Calliope Tsoupaki en Saskia Venegas.
Zie de website van NEW MUSIC NOW voor alle concerten, tijden, etc!
Holland Festival - highlights
03/06/24 13:14
Dwalen in de miniaturen van MUTABILITY (wereldpremière)
Een ander baanbrekend multimediaal werk is Mutability. Het publiek gaat dwalen door twaalf muzikale miniaturen, deels live gespeeld, deels van tevoren opgenomen en met algoritmes gemuteerd tot geheel andere composities. Soms is een instrument nog te herkennen, soms ook niet meer. Componist Yannis Kyriakides en Darien Brito (audio visual art & creative coding) bepalen door welke algoritmes twaalf composities worden beïnvloed. Dat kan op basis van het harmonische spectrum zijn, of het volume, bijvoorbeeld.
De twaalf miniaturen, als geprojecteerde beelden en live gespeeld door de componisten samen met de musici van Asko|Schönberg, creëren een woud van verhalen, waar het publiek vrijelijk in rond kan lopen.
De composities zijn in opdracht van Yannis Kyriakides gemaakt door Silvia Borzelli, Trevor Grahl, Claudio Jacomucci, Dmitri Koerljandski, Anna Korsun, Andy Moor, Brigitta Muntendorf, Geneviève Murphy, Mayke Nas, Aurélie Nyirabikali Lierman, Martijn Padding en Jasna Veličković.
23 juni 2024 - 15.30, 17.15, 19.00, 20.45 | Muziekgebouw aan het IJ
MELENCOLIA
Een experimentele muziektheatervoorstelling met stereotypen uit de renaissance, romantiek, pop en camp als 'melancholische speeltuin, tegen de onverschilligheid van het universum’. Melencolia van de Duits-Oostenrijkse componist Brigitta Muntendorf is high-tech, diep melancholisch en toch licht van toon.
Wat is melancholie? Het antwoord zal voor iedereen anders zijn. Muntendorf (1982, Hamburg) is één van de interessantste componisten van haar generatie. In Melencolia , uitgevoerd door veertien briljante musici van Ensemble Modern en een zeskoppig koor, presenteert ze op associatieve wijze zeven tableaus met verschillende antwoorden op die vraag. Die zijn geïnspireerd op de meest uiteenlopende onderwerpen, van Albrecht Dürers raadselachtige koperplaatgravure Melencolia I uit 1514 tot inmiddels uitgestorven steden in de virtuele wereld van Second Life en de beruchte kopstoot van voetballer Zinedine Zidane.
19 & 20 juni 2024 - 20.30 | Muziekgebouw aan het IJ
Dag van de Componist opent 's ochtends vroeg met een gloednieuwe compositie van Componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis, én het kersverse stadslied van Yannis Kyriakides, die voor de gelegenheid benoemd is tot Stadscomponist van Amsterdam. Het werk van Kyriakides wordt uitgevoerd door trombonist Sebastiaan Kemner van Asko|Schönberg en de componist-performers Aurélie Lierman en Claudio Jacomucci. Daarnaast voeren zij miniaturen uit die zij in opdracht van Holland Festival en Asko|Schönberg maakten en die de basis vormen voor de voorstelling Mutability.
15 juni 2024 - 08.30 uur | Amsterdam Centraal Station IJ-Boulevard (gratis!)
RITE OF SPRING
Meestal wordt muziek als laatste toegevoegd aan een film, maar vanavond is het andersom: twee filmmakers maakten een film bij bestaande composities, die live worden uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest en Cappella Amsterdam o.l.v. Karina Canellakis.
De Braziliaanse theater- en filmmaker Christiane Jatahy laat zich inspireren door de compositie Music In Common Time van de Amerikaanse componiste Caroline Shaw. De Griekse beeldend kunstenaar en regisseur Evangelia Kranioti gebruikt Stravinky’s meesterwerk Le Sacre du Printemps als basis. Beiden willen ons met hun beelden aan het denken zetten over misstanden in onze wereld.
6 & 7 juni 2024 - 20.00 uur | Gasthouder/Westergas
Een ander baanbrekend multimediaal werk is Mutability. Het publiek gaat dwalen door twaalf muzikale miniaturen, deels live gespeeld, deels van tevoren opgenomen en met algoritmes gemuteerd tot geheel andere composities. Soms is een instrument nog te herkennen, soms ook niet meer. Componist Yannis Kyriakides en Darien Brito (audio visual art & creative coding) bepalen door welke algoritmes twaalf composities worden beïnvloed. Dat kan op basis van het harmonische spectrum zijn, of het volume, bijvoorbeeld.
De twaalf miniaturen, als geprojecteerde beelden en live gespeeld door de componisten samen met de musici van Asko|Schönberg, creëren een woud van verhalen, waar het publiek vrijelijk in rond kan lopen.
De composities zijn in opdracht van Yannis Kyriakides gemaakt door Silvia Borzelli, Trevor Grahl, Claudio Jacomucci, Dmitri Koerljandski, Anna Korsun, Andy Moor, Brigitta Muntendorf, Geneviève Murphy, Mayke Nas, Aurélie Nyirabikali Lierman, Martijn Padding en Jasna Veličković.
23 juni 2024 - 15.30, 17.15, 19.00, 20.45 | Muziekgebouw aan het IJ
MELENCOLIA
Een experimentele muziektheatervoorstelling met stereotypen uit de renaissance, romantiek, pop en camp als 'melancholische speeltuin, tegen de onverschilligheid van het universum’. Melencolia van de Duits-Oostenrijkse componist Brigitta Muntendorf is high-tech, diep melancholisch en toch licht van toon.
Wat is melancholie? Het antwoord zal voor iedereen anders zijn. Muntendorf (1982, Hamburg) is één van de interessantste componisten van haar generatie. In Melencolia , uitgevoerd door veertien briljante musici van Ensemble Modern en een zeskoppig koor, presenteert ze op associatieve wijze zeven tableaus met verschillende antwoorden op die vraag. Die zijn geïnspireerd op de meest uiteenlopende onderwerpen, van Albrecht Dürers raadselachtige koperplaatgravure Melencolia I uit 1514 tot inmiddels uitgestorven steden in de virtuele wereld van Second Life en de beruchte kopstoot van voetballer Zinedine Zidane.
19 & 20 juni 2024 - 20.30 | Muziekgebouw aan het IJ
Dag van de Componist opent 's ochtends vroeg met een gloednieuwe compositie van Componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis, én het kersverse stadslied van Yannis Kyriakides, die voor de gelegenheid benoemd is tot Stadscomponist van Amsterdam. Het werk van Kyriakides wordt uitgevoerd door trombonist Sebastiaan Kemner van Asko|Schönberg en de componist-performers Aurélie Lierman en Claudio Jacomucci. Daarnaast voeren zij miniaturen uit die zij in opdracht van Holland Festival en Asko|Schönberg maakten en die de basis vormen voor de voorstelling Mutability.
15 juni 2024 - 08.30 uur | Amsterdam Centraal Station IJ-Boulevard (gratis!)
RITE OF SPRING
Meestal wordt muziek als laatste toegevoegd aan een film, maar vanavond is het andersom: twee filmmakers maakten een film bij bestaande composities, die live worden uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest en Cappella Amsterdam o.l.v. Karina Canellakis.
De Braziliaanse theater- en filmmaker Christiane Jatahy laat zich inspireren door de compositie Music In Common Time van de Amerikaanse componiste Caroline Shaw. De Griekse beeldend kunstenaar en regisseur Evangelia Kranioti gebruikt Stravinky’s meesterwerk Le Sacre du Printemps als basis. Beiden willen ons met hun beelden aan het denken zetten over misstanden in onze wereld.
6 & 7 juni 2024 - 20.00 uur | Gasthouder/Westergas
Dag van de Componist
02/06/24 11:49
Op 15 juni vindt de derde editie plaats van Dag van de Componist. Deze viering biedt meer dan 10 uur aan vernieuwende muziek, met optredens in treinen en op stations in Amsterdam, Almere, Zwolle, Arnhem, Den Bosch, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Maastricht, Nijmegen, Groningen, Tilburg en Muiden.
Dag van de Componist opent 's ochtends vroeg met een gloednieuwe compositie van Componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis, én het kersverse stadslied van Yannis Kyriakides, die voor de gelegenheid benoemd is tot Stadscomponist van Amsterdam. Het werk van Kyriakides wordt uitgevoerd door trombonist Sebastiaan Kemner van Asko|Schönberg en de componist-performers Aurélie Lierman en Claudio Jacomucci. Daarnaast voeren zij miniaturen uit die zij in opdracht van Holland Festival en Asko|Schönberg maakten en die de basis vormen voor de voorstelling Mutability.
15 juni 2024 - 08.30 uur | Amsterdam Centraal Station IJ-Boulevard (gratis!)
In Den Haag staat de viering van de Haagse School centraal, het Amstel Quartet voert werk uit van drie generaties Haagse componisten. Ze spelen o.a. een première van Rozalie Hirs' Adonis Blue, en presenteren stukken van Louis Andriessen en Maxim Shalygin.
Rozalie Hirs - Adonis Blue
Amstel Quartet
15 juni - 15.30 | International School of the Hague, The Hague
Dag van de Componist opent 's ochtends vroeg met een gloednieuwe compositie van Componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis, én het kersverse stadslied van Yannis Kyriakides, die voor de gelegenheid benoemd is tot Stadscomponist van Amsterdam. Het werk van Kyriakides wordt uitgevoerd door trombonist Sebastiaan Kemner van Asko|Schönberg en de componist-performers Aurélie Lierman en Claudio Jacomucci. Daarnaast voeren zij miniaturen uit die zij in opdracht van Holland Festival en Asko|Schönberg maakten en die de basis vormen voor de voorstelling Mutability.
15 juni 2024 - 08.30 uur | Amsterdam Centraal Station IJ-Boulevard (gratis!)
In Den Haag staat de viering van de Haagse School centraal, het Amstel Quartet voert werk uit van drie generaties Haagse componisten. Ze spelen o.a. een première van Rozalie Hirs' Adonis Blue, en presenteren stukken van Louis Andriessen en Maxim Shalygin.
Rozalie Hirs - Adonis Blue
Amstel Quartet
15 juni - 15.30 | International School of the Hague, The Hague
Dag in de Branding - Editie #70
01/06/24 12:59
De uitreiking van de Willem Pijper Prijs staat centraal in deze editie van Festival Dag in de Branding van 31 mei t/m 2 juni.
Componisten Cecilia Arditto en Trevor Grahl krijgen de compositieprijs van de Gemeente Den Haag in Amare uitgereikt door wethouder Saskia Bruines. Werk van Arditto en Grahl te horen in het festival, dat zich dit keer uitstrekt over drie dagen en ook plaatsvindt in het Orgelpark te Amsterdam op zondag 2 juni 2024 om 14.15.
Componisten Cecilia Arditto en Trevor Grahl krijgen de compositieprijs van de Gemeente Den Haag in Amare uitgereikt door wethouder Saskia Bruines. Werk van Arditto en Grahl te horen in het festival, dat zich dit keer uitstrekt over drie dagen en ook plaatsvindt in het Orgelpark te Amsterdam op zondag 2 juni 2024 om 14.15.
Fringe Festival Delft
13/05/24 09:59
Ga op 1 en 2 juni 2024 naar het Fringe Festival Delft voor het debut van het Resonance Quartet die een programma met vrouwelijke componisten presenteren van drie generaties: Sofia Gubaidulina (1931), Seung Won-Oh (1969) en Annija Anna Zarina (2000). De pas afgestudeerde musici van het Koninklijk Conservatorium leggen zich toe aan het presenteren van klassieke muziek op innovatieve wijze. De musici, bewegen zich tussen het publiek door en deze krijgt de mogelijkheid om een blinddoek om te doen voor een diepere klankervaring. Mis deze unieke kans niet om deel uit te maken van een buitengewone concert.
Resonsnace Quartet: Ruth Mareen, Sacha Paredes, Sergia Sánchez en Liutauras Žilaiti,
zondag 2 juni - Resonance Quartet - Fringe Festival Delft (NP50) om 14.00 & 16.00 uur
zaterdag 1 juni - Resonance Quartet - Fringe Festival Delft (Hortus Botanicus Delft) om 19.00 & 21.00 uur
Resonsnace Quartet: Ruth Mareen, Sacha Paredes, Sergia Sánchez en Liutauras Žilaiti,
zondag 2 juni - Resonance Quartet - Fringe Festival Delft (NP50) om 14.00 & 16.00 uur
zaterdag 1 juni - Resonance Quartet - Fringe Festival Delft (Hortus Botanicus Delft) om 19.00 & 21.00 uur
O. Festival Rotterdam - highlights
11/05/24 09:48
Componist Huba de Graaff vond in de nalatenschap van haar ouders brieven en foto's van haar oom van moederskant die vocht in Indonesië voor het Nederlandse leger. In scherp contrast staan alle documenten die ze aantrof over haar Indo-opa van vaderskant, die bevriend bleek te zijn geweest met leden van het Indonesisch anti-koloniale verzet. De Graaff maakt naar aanleiding van deze vondsten een voorstelling zoals alleen zij dat kan: een onorthodoxe opera waarin ze het genre binnenstebuiten keert. Met originele radiotoespraken als leidraad voor de historische vertelling.
Geweld & Vibrato is een onconventionele opera over kolonialisme, het extreme geweld tijdens de 'politionele acties' en grensoverschrijdend vibrato, voor 1 zingende acteur, 1 sopraan, 3 strijkers, 3 slagwerkers, live elektronica en radio- en insectengeluiden. Een coproductie van Huba de Graaff met HIIIT (voorheen Slagwerk Den Haag).
GEWELD & VIBRATO | Huba de Graaff / HIIIT
dinsdag 22 mei | Theater Rotterdam | 20.15
woensdag 22 mei | Theater Rotterdam (première) | 20.15
donderdag 23 mei Theater Rotterdam | 20.15
De kameropera Notwehr van Annelies Van Parys zal te zien zijn op het festival O in Rotterdam. Deze productie, die in heel Europa werd bejubeld, onder andere op de Biënnale van Venetië en in België, gaat over een innerlijke reis van twee vrouwen in één gevangeniscel. Door hun gedeelde opsluiting beginnen ze aan een emotionele verkenning van vrijheid, opoffering en de grenzen van het activisme. De partituur van Van Parys verweeft op verfijnde wijze de muziek van de 16e eeuwse Banchieri, in het bijzonder zijn madrigalencyclus La barca di Venezia a Padua.
Het aangrijpende verhaal van Notwehr wordt uitgevoerd door Studio Minailo, HERMESensemble en B'Rock Vocal Consort, allen specialist in zowel nieuwe als oude muziek en theater.
zaterdag 18 mei | TR25 Schouwburg - Grote Zaal | 20.30
Geweld & Vibrato is een onconventionele opera over kolonialisme, het extreme geweld tijdens de 'politionele acties' en grensoverschrijdend vibrato, voor 1 zingende acteur, 1 sopraan, 3 strijkers, 3 slagwerkers, live elektronica en radio- en insectengeluiden. Een coproductie van Huba de Graaff met HIIIT (voorheen Slagwerk Den Haag).
GEWELD & VIBRATO | Huba de Graaff / HIIIT
dinsdag 22 mei | Theater Rotterdam | 20.15
woensdag 22 mei | Theater Rotterdam (première) | 20.15
donderdag 23 mei Theater Rotterdam | 20.15
De kameropera Notwehr van Annelies Van Parys zal te zien zijn op het festival O in Rotterdam. Deze productie, die in heel Europa werd bejubeld, onder andere op de Biënnale van Venetië en in België, gaat over een innerlijke reis van twee vrouwen in één gevangeniscel. Door hun gedeelde opsluiting beginnen ze aan een emotionele verkenning van vrijheid, opoffering en de grenzen van het activisme. De partituur van Van Parys verweeft op verfijnde wijze de muziek van de 16e eeuwse Banchieri, in het bijzonder zijn madrigalencyclus La barca di Venezia a Padua.
Het aangrijpende verhaal van Notwehr wordt uitgevoerd door Studio Minailo, HERMESensemble en B'Rock Vocal Consort, allen specialist in zowel nieuwe als oude muziek en theater.
zaterdag 18 mei | TR25 Schouwburg - Grote Zaal | 20.30
Mathilde Wantenaar gastcurator Dag in de Branding
08/02/24 09:13
Ze is een van de opvallendste componisten van de jonge generatie: Mathilde Wantenaar. Als gastcurator van de 59ste editie van heeft Mathilde een spannend programma samengesteld op 15 en 16 maart 2024 in Amare, de Nieuwe Kerk en Korzo. Met onder meer optredens van het Canadese Quatuor Bozzini, het Spaceship Ensemble uit Den Haag én Mathildes nieuwste werk door het Residentie Orkest en accordeonist Vincent van Amsterdam.
Mathilde Wantenaar maakt muziek die vaak lyrisch is en die altijd een verhaal vertelt. Ze put daarvoor nadrukkelijk uit de traditie, net als veel van haar generatiegenoten. Mathilde vindt het belangrijk om ook hún muziek te laten horen tijdens het festival. Wat hebben deze jonge componisten gemeen? En wat betekent ‘vernieuwing’ in de muziek eigenlijk?
Lees meer over het programma hier>>
Mathilde Wantenaar maakt muziek die vaak lyrisch is en die altijd een verhaal vertelt. Ze put daarvoor nadrukkelijk uit de traditie, net als veel van haar generatiegenoten. Mathilde vindt het belangrijk om ook hún muziek te laten horen tijdens het festival. Wat hebben deze jonge componisten gemeen? En wat betekent ‘vernieuwing’ in de muziek eigenlijk?
Lees meer over het programma hier>>
Alba Rosa Viva! Festival 2024
06/02/24 11:03
Voor de 5e keer maakt de Alba Rosa Viëtor Compositiewedstrijd deel uit van de Alba Rosa Viva! Festival, genoemd naar de Italiaanse componist, violist en pianist Alba Rosa Viëtor. Eerdere prijswinnaars zoals Mathilde Wantenaar zijn hun internationale carrière begonnen met het winnen van deze wedstrijd.
Behalve een concertavond is deze avond ook de finale van de Alba Rosa Viëtor Composition Competition. Voor eerdere winnaars als Mathilde Wantenaar en Primo Ish-Hurwitz was deze compositiewedstrijd de start van hun carrière. Voor deze editie selecteerde de jury vier finalisten: Ali Hosseini (Iran), Matthias Guntner (Oostenrijk), Sára Iván (Hongarije) en Björn Pinxter (Nederland). Deze jonge componisten schreven ieder een kamermuziekwerk voor blokfluit, contrabas en piano.
Juryvoorzitter is de Nederlandse componist Willem Jeths. Hij wordt bijgestaan door de Engelse componiste Judith Weir, de Russische componiste Elena Firsova, de Nederlandse componiste Mathilde Wantenaar en artistiek leider Reinild Mee. Deze deskundige kiest de winnaar. Het publiek mag stemmen voor de Publieksprijs. Na afloop van het concert is de feestelijke prijsuitreiking.
vrijdag 16 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw a/h IJ
Behalve een concertavond is deze avond ook de finale van de Alba Rosa Viëtor Composition Competition. Voor eerdere winnaars als Mathilde Wantenaar en Primo Ish-Hurwitz was deze compositiewedstrijd de start van hun carrière. Voor deze editie selecteerde de jury vier finalisten: Ali Hosseini (Iran), Matthias Guntner (Oostenrijk), Sára Iván (Hongarije) en Björn Pinxter (Nederland). Deze jonge componisten schreven ieder een kamermuziekwerk voor blokfluit, contrabas en piano.
Juryvoorzitter is de Nederlandse componist Willem Jeths. Hij wordt bijgestaan door de Engelse componiste Judith Weir, de Russische componiste Elena Firsova, de Nederlandse componiste Mathilde Wantenaar en artistiek leider Reinild Mee. Deze deskundige kiest de winnaar. Het publiek mag stemmen voor de Publieksprijs. Na afloop van het concert is de feestelijke prijsuitreiking.
vrijdag 16 februari 2024 - 20.15 | Muziekgebouw a/h IJ
Diffractive Readings - Orgelpark
01/02/24 10:53


