Holland Festival - highlights
05/06/25 10:23 Filed in: wereldpremière
Bay of Bisons (Nederlandse première) het nieuwe cello concerto van Kate Moore kwam tot stand tijdens het wandelproject A Beautiful Path. Dit project gaat over openlucht componeren en het creatieve proces. Het overkoepelende werk Ossenlied is het podium waarop het creatieve proces zelf een voorstelling wordt. Met andere woorden, het componeren van dit werk was als een voorstelling. Bay of Bisons is geschreven voor de meesterlijke cellist Abel Selacoe. Het werk is geïnspireerd door de unieke omgeving van mijn langeafstandswandeling The Ox Way en door de culturele geschiedenis van deze route, in het bijzonder het Romeinse en pre-Romeinse verleden. Bay of Bisons fluistert de echo’s van Keltische voorouders alsof de grond zelf liederen zingt over vervlogen tijden en verloren verhalen. Dit werk is iIn opdracht van NTR ZaterdagMatinee, Holland Festival en Ensemble Resonanz gecomponeerd.
Vooraf aan dit concert (13.40 uur Spiegelzaal Concertgebouw) gaat Frederike Berntsen in gesprek met Kate Moore. Daarnaast klinkt de wereldpremière van Stadslied voor Amsterdam - Growing against the Wind van Kate Moore, uitgevoerd door het VU Kamerkoor. Moore, Stadscomponist van Amsterdam, schreef het werk in opdracht van de Dag van de Componist.
zaterdag 14 juni - 14.15 | Concertgebouw Amsterdam
Otemba – Daring Women is een muziektheatervoorstelling ter gelegenheid van Amsterdam 750, gecomponeerd door Misato Mochizuki. De voorstelling is gebaseerd op het schilderij Portret van Pieter Cnoll, Cornelia van Nijenrode, hun twee dochters Catharina en Hester, de tot slaaf gemaakte Surapati en een tot slaaf gemaakte vrouw (Batavia, 1665) van Jacob Coeman, dat in het Rijksmuseum hangt. In Otemba – Daring Women stapt Cornelia uit het schilderij en gaat in gesprek met de restaurator over koloniale verhoudingen, de vrouwelijke blik en autonomie.
Otemba (ontembaar) is niet alleen de titel van de voorstelling, maar ook één van de meer dan honderdzestig woorden die het Japans heeft ontleend aan het Nederlands. Het verwijst naar opstandige vrouwen die zich niet onderwerpen en hun eigen gang gaan.
Het libretto is van Janine Brogt en de voorstelling wordt geregisseerd door Jan van den Berg. De hoofdrollen worden vertolkt door solisten Ryoko Aoki, Bernadeta Astari en Michael Wilmering.
19-20-21 juni 2025 - 20.30 | Muziekgebouw aan het IJ
Ring of Our Time
In deze groots opgezette, interculturele opera komen maar liefst veertig kunstenaars uit Nigeria, Irak, Indonesië, Mexico en Noord-Europa samen. In deze opera versmelten mythen, muziekstijlen en instrumenten uit als deze landen.
Het resultaat is een episch en ecologisch verhaal waarin mythen, rituelen en muziek uit vijf wereldbeschavingen in een magische ontmoeting samensmelten. Ring of Our Time is niet alleen een artistiek spektakel, maar ook een krachtig pleidooi voor verbinding in een tijd van wereldwijde verandering.
Met haar World Opera Lab organiseerde regisseur Miranda Lakerveld de afgelopen jaren over de hele wereld workshops met plaatselijke componisten, zangers, musici en dansers. Ring of Our Time is het resultaat van deze artistieke uitwisselingen over cultureel erfgoed en het mondiale gebruik van natuurlijke grondstoffen.
24-25 juni 2025 | ITA (wereldpremière)
De veertig kunstenaars, afkomstig uit vier continenten, ontmoeten elkaar nu voor het eerst in Amsterdam. Samen voeren zij in ITA, dicht op het publiek, Ring of Our Time uit.
Claudia Castellucci (Cesena, 1958) creëert een tableau vivant over (het gebaar van) bedelen. Ze liet zich hiervoor inspireren door de schilderijen van Bartolomé Esteban Murillo. Een meester van de beeldpoëzie uit het Spanje van de zeventiende eeuw. Murillo, bekend om zijn portretten van jonge bedelaars – hij was zelf ooit ook bedelaar – legde de basis voor een genre dat later breed werd geïmiteerd. Goedkope reproducties werden populair en ontsloten een kunstvorm die voorheen vooral de elite bediende.
Castellucci’s werk, dat elementen van dans, theater en visuele kunst combineert, speelt met de spanning tussen stilstand en beweging, tussen geven en ontvangen. In Murillo onderzoekt Castellucci de kracht en geladenheid van het bedelgebaar.
26-28 juni 2025 in Welcome to Asbestos Hall
Vooraf aan dit concert (13.40 uur Spiegelzaal Concertgebouw) gaat Frederike Berntsen in gesprek met Kate Moore. Daarnaast klinkt de wereldpremière van Stadslied voor Amsterdam - Growing against the Wind van Kate Moore, uitgevoerd door het VU Kamerkoor. Moore, Stadscomponist van Amsterdam, schreef het werk in opdracht van de Dag van de Componist.
zaterdag 14 juni - 14.15 | Concertgebouw Amsterdam
Otemba – Daring Women is een muziektheatervoorstelling ter gelegenheid van Amsterdam 750, gecomponeerd door Misato Mochizuki. De voorstelling is gebaseerd op het schilderij Portret van Pieter Cnoll, Cornelia van Nijenrode, hun twee dochters Catharina en Hester, de tot slaaf gemaakte Surapati en een tot slaaf gemaakte vrouw (Batavia, 1665) van Jacob Coeman, dat in het Rijksmuseum hangt. In Otemba – Daring Women stapt Cornelia uit het schilderij en gaat in gesprek met de restaurator over koloniale verhoudingen, de vrouwelijke blik en autonomie.
Otemba (ontembaar) is niet alleen de titel van de voorstelling, maar ook één van de meer dan honderdzestig woorden die het Japans heeft ontleend aan het Nederlands. Het verwijst naar opstandige vrouwen die zich niet onderwerpen en hun eigen gang gaan.
Het libretto is van Janine Brogt en de voorstelling wordt geregisseerd door Jan van den Berg. De hoofdrollen worden vertolkt door solisten Ryoko Aoki, Bernadeta Astari en Michael Wilmering.
19-20-21 juni 2025 - 20.30 | Muziekgebouw aan het IJ
Ring of Our Time
In deze groots opgezette, interculturele opera komen maar liefst veertig kunstenaars uit Nigeria, Irak, Indonesië, Mexico en Noord-Europa samen. In deze opera versmelten mythen, muziekstijlen en instrumenten uit als deze landen.
Het resultaat is een episch en ecologisch verhaal waarin mythen, rituelen en muziek uit vijf wereldbeschavingen in een magische ontmoeting samensmelten. Ring of Our Time is niet alleen een artistiek spektakel, maar ook een krachtig pleidooi voor verbinding in een tijd van wereldwijde verandering.
Met haar World Opera Lab organiseerde regisseur Miranda Lakerveld de afgelopen jaren over de hele wereld workshops met plaatselijke componisten, zangers, musici en dansers. Ring of Our Time is het resultaat van deze artistieke uitwisselingen over cultureel erfgoed en het mondiale gebruik van natuurlijke grondstoffen.
24-25 juni 2025 | ITA (wereldpremière)
De veertig kunstenaars, afkomstig uit vier continenten, ontmoeten elkaar nu voor het eerst in Amsterdam. Samen voeren zij in ITA, dicht op het publiek, Ring of Our Time uit.
Claudia Castellucci (Cesena, 1958) creëert een tableau vivant over (het gebaar van) bedelen. Ze liet zich hiervoor inspireren door de schilderijen van Bartolomé Esteban Murillo. Een meester van de beeldpoëzie uit het Spanje van de zeventiende eeuw. Murillo, bekend om zijn portretten van jonge bedelaars – hij was zelf ooit ook bedelaar – legde de basis voor een genre dat later breed werd geïmiteerd. Goedkope reproducties werden populair en ontsloten een kunstvorm die voorheen vooral de elite bediende.
Castellucci’s werk, dat elementen van dans, theater en visuele kunst combineert, speelt met de spanning tussen stilstand en beweging, tussen geven en ontvangen. In Murillo onderzoekt Castellucci de kracht en geladenheid van het bedelgebaar.
26-28 juni 2025 in Welcome to Asbestos Hall